بیماری های وزیکولوبولوس در بیماران زیر 18 سال مطالعه ای گذشته نگر در یک جمعیت ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 بیماری های وزیکولوبولوس (VBDs) دسته ای از بیماری هاست که در نتیجه تولید آنتی بادی در برابر اتصالات  سلول های اپیتلیالی به یکدیگر و به بافتهای پیوندی زیرین ایجاد می شود.  در مقایسه با بالغین، فراوانی این بیماری ها در افراد زیر 18 سال بسیار کمتر است و علاوه بر این مطالعات کمی به طور اختصاصی به فراوانی این ضایعات در این گروه سنی پرداخته است. هدف این مطالعه ارزیابی شیوع VBDs   در بیماران زیر 18 سال در دانشکده دندان پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان رازی تهران از سال 1389 تا 1399 بر اساس سن، جنس، مکان درگیری، تشخیص کلینیکی و هیستوپاتولوژی می باشد.

مواد و روش ها

 مطالعه ای توصیفی-مقطعی بر اساس داده های موجود در آرشیو دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان رازی از سال 1389 تا 1399 طراحی شد. اطلاعات مورد نیاز شامل سن، جنس، مکان درگیری، تشخیص بالینی و میکروسکوپی از پرونده بیماران استخراج و در فرم اطلاعاتی وارد شد. فراوانی کلی و به تفکیک متغیرهای مورد بررسی به صورت درصد اعلام شد.

یافته ها

 در مجموع 2021 مورد VBD یافت شد که از این بین 29 مورد (1.45%) در افراد زیر 18 سال مشاهده شد. ضایعات تمایل اندکی به زنان داشتند و نسبت زن به مرد در این مطالعه 1.23 بود. نوجوان (13 – 18 سال) شایع ترین گروه سنی بودند. (51.72%) وجود ترکیبی از ضایعات تنه و دهانی غالب  ترین ترکیب مشاهده شده در این مطالعه بود. (44.82%) پمفیگوس ولگاریس (PV)  (27.58%) شایع ترین نوع VBD و بعد از آن به ترتیب اریتم مولتی فرم (EM) (24.13%)، اپیدرمولیز بولوزا (EB) (20.68%) و پمفیگویید بولوز (BP) (17.23%) گزارش شدند.

نتیجه گیری

  به طور خلاصه،  PV شایع ترین نوع VBD در ناحیه ی مطالعه ی ما بود و غالبا در زنان دیده شد. بعد از آن  به ترتیب EM و EB بیشترین فراوانی را داشتند که EB شایع ترین ضایعه در بین گروه سنی تولد تا 5 سالگی بود. BP در این سنین در مقایسه با کل جمعیت شیوع کمتری داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!