طراحی مدل نتیکت در آموزش مجازی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عدم آشنایی با نتیکت یا پروفشنالیسم مجازی، برای هر کدام از دو عنصر کلیدی سیستم آموزشی(استاد و دانشجو)، ایراد محسوب خواهد شد و باعث به وجود آمدن سوءبرداشت و بعضا"رفتارهایی به دور از شان و منزلت هر کدام از ایشان نیز می شود.هدف این پژوهش طراحی مدل نتیکت در آموزش مجازی دانشجویان پزشکی است.

روش

در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و مطالعات کتابخانه ای،استخراج ابعاد و مولفه های مرتبط با موضوع صورت گرفت و سپس برای طراحی مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش تحقیق دلفی و پانل خبرگان مهمترین ابعاد و مولفه های نتیکت تعیین شدند. جامعه آماری شامل 15نفر خبره بود که با توجه به موضوع پژوهش انتخاب شد.

نتایج

در نهایت مدل نتیکت در آموزش مجازی با تعداد 10 بعد و 31 مولفه نهایی شد. ابعاد در متغیر نتیکت شامل راه اندازی،ارزشیابی و قوانین نتیکت و در متغیر یادگیری الکترونیک شامل فناوری، آموزشی،مدیریتی،طراحی رابط کاربری،اخلاقی،سازمانی وارزشیابی می باشد. معیار پذیرش هر مولفه،قرار گرفتن آن در چارک3 تا 4بود که بعد از سه راند، توافق در مورد ابعاد و مولفه ها حاصل شد.

نتیجه گیری

یکی از راه های جلوگیری از بروز اختلالات متعدد در برقراری ارتباطات بین استاد و دانشجو در آموزش های مجازی، آشناسازی آنان با نتیکت می باشد. عدم آشنایی با نتیکت در فضای مجازی، فعالیت هایی مانند طراحی آموزشی و تدوین محتوا را تحت الشعاع قرار خواهد داد.واژه های کلیدی: مدل نتیکت، آموزش مجازی، دانشجوی پزشکی، یادگیری الکترونیکی

زبان:
فارسی
صفحات:
1090 تا 1104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!