اثر ضد التهابی تمرین شنا و جنیستئین به صورت توام در پانکراس موش های صحرایی دیابتیک اواریکتومی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

دوران یائسگی گاهی با افزایش قندخون و افزایش سیتوکین های التهابی همراه است. ورزش و جنیستئین دارای فعالیت های بیولوژیکی شامل اثر ضدالتهابی و نیز فعالیت ضد دیابتی می باشند. بنابراین در این مطالعه اثرات ترکیبی تمرین منظم شنا و جنیستئین به عنوان یک راهکار پیشگیری در برابر التهاب و آسیب سلولی پانکراس در موش های صحرایی اواریکتومی شده دیابتیک مورد مطالعه قرار گرفت.

روش کار

تعداد چهل و دو سر موش ماده نژاد ویستار در 6 گروه Sham، اواریکتومی (OVX)، اواریکتومی دیابتیک (OVX.D)، اواریکتومی دیابتیک+ورزش (OVX.D.E)، اواریکتومی دیابتیک+جنیستئین (OVX.D.G) و اواریکتومی دیابتیک+ ورزش+ جنیستئین (OVX.D.E.G) تقسیم شدند. حیوانات تمرین شنا و تجویز جنیستئین را به تنهایی و یا به صورت توام به مدت هشت هفته دریافت کردند. در انتهای این دوره، میزان پروتئین های TNF-α، Nf-κB، IL-1β و SIRT1 با استفاده از وسترن بلات در بافت پانکراس مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته ها

اواریکتومی باعث افزایش بیان TNF-α، Nf-κB و IL-1β و کاهش بیان SIRT1 گردید که این اثرات در موش های صحرایی اواریکتومی شده دیابتیک چشمگیر بود. تیمار با جنیستئین و تمرین ورزشی به تنهایی سبب معکوس شدن این تغییرات در میزان پروتئین ها و بهبود فرآیند التهابی گردید ولی اثر ترکیبی این دو مداخله قوی تر بود.

نتیجه گیری

ترکیب جنیستئین و ورزش منظم شنا قدرت محافظت بیشتری در بافت پانکراس و پیشگیری از آسیب آن دارد. بنابراین احتمالا انجام فعالیت های فیزیکی مناسب و گنجاندن مواد غذایی مناسب مانند فیتواستروژن ها می تواند از بروز اختلالات احتمالی همچون دیابت در دوران یائسگی جلوگیری نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!