بررسی تومورهای سلول گرد کوچک با منشاء نامشخص به روش ایمنوهیستوشیمی در نمونه های آسیب شناسی بیمارستان امام رضا (ع) از سال 1362 تا 1382

چکیده:
مقدمه
اصطلاح تومور با سلول گرد کوچک، توصیف کننده دسته ای از تومورهای بدخیم و شدیدا مهاجم است که از سلول های تمایز نیافته نسبتا یکنواخت و کوچک با نسبت هسته به سیتوپلاسم بالا تشکیل شده اند. این گروه تومورها شامل: سارکوم یوئینگ، نرواپیتلیوم محیطی، نوروبلاستوم، برخی از انواع لنفوم و لوسمی، رابدومیوسارکوم، تومور دسموپلاستیک با سلول گرد کوچک، کارسینوم سلول مرکل، ملانوم سلول کوچک و کندروسارکوم مزانشیمال هستند.
تظاهرات بالینی این تومورها اغلب هم پوشانی داشته و در برخی موارد باعث ایجاد اشکال در تشخیص قطعی نوع تومور می شود، اطلاع کامل از یافته های بالینی و ارتباط آن با نمای میکروسکوپی همراه با انجام آزمایشات ایمونوهیستوشیمی معمولا باعث تشخیص قطعی می شود. این مطالعه با هدف بررسی نمای میکروسکوپی سلول های گرد کوچک تومورهای بدخیم با منشا نامشخص با انجام آزمایشات ایمونوهیستوشیمی انجام شده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی در سال های 1382-1362 در بخش آسیب شناسی بیمارستان امام رضا (ع) انجام شده است. از 53 نمونه بایگانی با تشخیص 24 SRCT مورد تشخیص نامشخص داشته که با روش ایمنوهیستوشیمی مجددا بررسی شدند، اطلاعات مربوط به هر نمونه از نظر سن، جنس و تشخیص قبلی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. این اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شده اند.
نتایج
از 24 نمونه، 45% این تومورها در دهه اول زندگی و 13 مورد از نمونه ها مربوط به جنس مذکر و 11 مورد مربوط به جنس مونث بودند. 11 مورد (46%) تشخیص پیشنهادی اولیه در گزارش آسیب شناسی بر مبنای رنگ آمیزی معمولی و اختصاصی توسط ایمونوهیستوشیمی تایید شد. در 9 مورد (38%) که در گزارش آسیب شناسی فقط SRCT مطرح شده بود با انجام ایمونوهیستوشیمی قطعی نوع تومور مشخص و در 2 مورد (8%) تشخیص پیشنهادی اولیه رد گردید، در دو مورد (8%) به دلیل اتمام بافت بررسی بیشتر میسر نشد.
بحث و نتیجه گیری
به طور کلی با احتساب 24 مورد سارکوم یوئینگ که در گروه SRCT می باشد و در ابتدا بدون نیاز به ایمونوهیستوشیمی تشخیص داده شدند، 35 مورد از 48 مورد SRCT با منشا نامشخص (حدود 75%) در بررسی مجدد، با استفاده از میکروسکوپ نوری و رنگ آمیزی های معمولی، قابل تشخیص بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p294677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!