لابیال فیوژن با علائم ادراری

چکیده:
مقدمه
لابیال فیوژن در دختران اختلاف نسبتا شایعی است که در سنین شیرخوارگی تا قبل از بلوغ ایجاد می شود اگر چه اکثر موارد خفیف و بدون علامت است ولی مشکلات ادراری و عفونت ادراری از عوارض شایع آن است. هدف از این مطالعه مروری بر یافته های بالینی و پاسخ درمانی 87 دختر مبتلا به لابیال فیوژن است.
روش کار
این مطالعه توصیفی طی ده سال از 82-1372 در کلینیک نفرولوژی بیمارستان قائم (عج) انجام شده است. تعداد 87 بیمار که با سوزش و تکرر ادرار، عفونت ادراری مقاوم به درمان مراجعه کرده بودند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. از کلیه بیماران اولترا سونوگرافی، معاینه کامل بالینی و ژنیتال انجام شد. مشخصات فردی و سابقه بیماری، علائم و نتایج سونوگرافی در پرسشنامه ای ثبت گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
نتایج
سن مراجعین 8 ماه تا 6 سال بود (میانگین 2 سال و 8 ماه) 56 نفر و علیرغم مراجعه به پزشک توجه کافی به معاینه ژنیتال نشده بود. مادران کودکان مبتلا آگاهی از وضعیت ژنیتال طبیعی نداشتند. در 36 نفر (41%) نفر عفونت ادراری اثبات شد. در اکثر بیماران سونوگرافی دستگاه ادراری و بعضی از آنها سیستوگرافی انجام شده بود که آنومالی را مشخص نکرده بود. تمام بیماران با درمان کرم استروژن کنژوگه 0.1 درصد به مدت 5-1 هفته بهبود یافتند و 23 نفر (26%) دچار عود چسبندگی شدند.
نتیجه گیری
توصیه می شود که در تمام دخترانی که به هر دلیلی به کلینیک مراجعه می کنند به ویژه چنانچه دچار علائم ادراری و با عفونت ادراری هستند معاینه ژنیتال بویژه توجه به چسبندگی لبهای کوچک ژنیتال صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
315 تا 320
لینک کوتاه:
magiran.com/p294689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!