مقایسه درمان داخل مثانه ای شیمی درمانی با ایمنوتراپی در سرطان های سطحی مثانه

پیام:
چکیده:
مقدمه
اساس درمان ترانزیشنال سل کارسینومای سطحی مثانه به دنبال TURBT (برداشتن تومور از طریق مجرای ادرار)، درمان داخل مثانه ای با شیمی درمانی یا ایمونوتراپی است. ولی همه روش ها از لحاظ پاسخ درمانی و میزان عوارضی که ایجاد می نمایند با محدودیت هایی روبرو می باشند. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه شیمی درمانی توام با تیوتپا به علاوه مایتومایسین C و نتیجه پاسخ به درمان و میزان عوارض و عود مجدد و مقایسه آن با ایمونوتراپی انجام شده است.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی در بیماران مبتلا به سرطان مثانه که در بخش های ارولوژی بیمارستان قائم (عج) و موسی بن جعفر (ع) بستری شده بودند در سال 83-1376 انجام شده است. تعداد 140 بیمار با ترانزیشنال سل کارسینومای مثانه بعد از TURBT اولیه به طور تصادفی به چهار گروه 35 نفری تقسیم و تحت درمان داخل مثانه ای شامل تک درمانی با تیوتپا، تک درمانی با مایتومایسین C، تک درمانی با BCG و درمان توام (تیوتپا و مایتومایسین C) قرار گرفته در هر 4 روش فوق بیماران طی دو سال، اول هر 3 ماه و سپس هر 6 ماه مورد معاینه بالینی، آزمایشگاهی (U/A, CBC) و سیستوسکوپی قرار گرفتند. همچنین فرمول شمارش خونی برای بیماران قبل از هر نوبت درمان بعد از 8 هفته انجام شد. مشخصات فردی و نتایج آزمایشگاهی و درمان ها در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی و کای اسکوئر پردازش شد.
نتایج
حداکثر شیوع تومور مثانه در دهه های 7 و 8 و میانگین سنی 66 سال بود. 3.5% کارسینوم این سایتو، stage Ta %43.5 و 53% مبتلا به stage T1 بودند. بیشترین جایگزینی تومور در دیواره های جانبی و قاعده مثانه (94%) بود.
میزان عود تومور با BCG) تراپی) به صورت بارز کمتر از سه روش دیگر و فاصله زمانی عود نیز به صورت چشمگیر طولانی تر از سه روش دیگر بود. همچنین بیشترین میزان سیستیت مربوط به BCG و کمترین میزان مربوط به گروه توام درمانی بود. عوارض خونی و آلرژیک با توام درمانی به طور آشکار کمتر از تک درمانی ملاحظه شد.
نتیجه گیری
کمترین میزان عود متعلق به BCG تراپی است اما میزان عوارض آن خصوصا سیستیت بالا است. از سویی به کارگیری شیمی درمانی توام به صورت مشخصی در کاستن عوارض چه موضعی چه سیستمیک موفق بوده و کمترین میزان عوارض را نیز به دنبال داشته و پاسخ درمانی آن مشابه با تک شیمی درمانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p343026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!