بررسی ضایعات پولیپوئید کیسه صفرا در بیمارستان امام رضا (ع)

چکیده:
مقدمه
ضایعات پولیپوئید کیسه صفرا طیف وسیعی را شامل می شوند. هر چند اکثر این ضایعات خوش خیم هستند باید در نظر داشت که بعضی از اشکال سرطان های کیسه صفرا در مراحل اولیه ممکن است بصورت پولیپ تظاهر نمایند. در مورد انتخاب روش درمان و اندیکاسیون های جراحی در این ضایعات اختلاف نظر وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی ضایعات پولیپوئید کیسه صفرا در بیمارانی که کله سیستکتومی شده بودند انجام گرفته است.
روش کار
این مطالعه توصیفی در بیماران با ضایعات پولیپوئید کیسه صفرا در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1382-1378 انجام شده است. 40 بیمار مبتلا به ضایعات پولیپوئید کیسه صفرا که توسط سونوگرافی قبل از عمل تشخیص آنها تایید شده بودند و تحت عمل جراحی کله سیستوکتومی قرار گرفته بودند وارد مطالعه شدند. مشخصات فردی، نوع سابقه، نتایج آزمایشگاهی و آسیب شناسی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
نتایج
از 40 بیمار که کله سیستکتومی شدند 32 مورد پولیپ خوش خیم و 8 مورد پولیپ بدخیم داشتند. شایعترین نوع پولیپ های خوش خیم انواع کلسترولی بودند. تمام موارد پولیپ های بدخیم از نوع آدنوکارسینوم بودند. 50% پولیپ های بدخیم همراه با سنگ بودند. 69% بیماران با پولیپ خوش خیم کمتر از 60 سال سن داشتند، ولی 75% بیماران با پولیپ بدخیم بالاتر از 60 سال داشتند. در حالی که 94% پولیپ های خوش خیم کمتر از 10 میلی متر بودند 88% پولیپ های بدخیم بزرگتر از 10 میلی متر بودند.
نتیجه گیری
بیشتر پولیپ های خوش خیم کیسه صفرا اندازه کمتر از 10 میلی متر دارند و معمولا خوش خیم باقی می مانند. سن بالاتر از 60 سال، اندازه پولیپ، همراه بودن با سنگ، واحد بودن ضایعه و علامت دار بودن مهمترین فاکتورهایی هستند که احتمال بدخیمی را در این ضایعات مطرح می نمایند. بهترین روش تشخیص ضایعه سونوگرافی و بهترین روش درمان کله سیستکتومی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p343047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!