بررسی مشکلات ریوی درکودکان مبتلا به اختلالات نورولوژیک

پیام:
چکیده:
کودکان مبتلا به اختلالات نورولوژیک با ناتوانی شدید دارای شیوع بالایی از مشکلات تنفسی هستند که، دلایلی چون آسپیراسیون راجعه در زمینه مشکلات حرکتی اوروفارنکس یا رفلاکس معده به مری و نیز سرفه و کلیرنس راه های هوایی و همچنین ضعف عضلات تنفسی را می توان به عنوان علل آن نام برد.
مطالعات نشان می دهد که کودکان مبتلا به پنومونی راجعه دارای بیماری زمینه ایی و سندرم آسپیراتیو ثانویه به ناهماهنگی عضلات اوروفارنکس بوده که منجر به ناتوانی در دفع ترشحات مجاری تنفسی شده است.
از طرف دیگر در اختلالات عصبی عضلانی، کاهش قدرت عضلانی می تواند عضلات تنفسی را نیز درگیر نموده و علی رغم سیر کند و بی سرو صدا، اختلال عملکرد تنفسی علت عمده مرگ و میر در بیماران فوق از جمله آتروفی نخاعی عضلات، دوشن، میاستنی گراو و دیستروفی میوتونیک مادرزادی به شمار می آید. این مطالعه با هدف شناخت شیوع و نوع گرفتاری ریوی در بیماران مبتلا به اختلالات نورولوژیک بستری در بیمارستان کودکان تبریز طراحی شد.
روش بررسی
در یک مطالعه مقایسه ای- مقطعی از مهر 1380 تا مهر 1384 پنجاه بیمار مبتلا به انواع اختلالات نورولوژیک از نظر گرفتاری ریوی مورد بررسی، با پنجاه بیمار که به علل دیگر بستری شده و از نظر سن و جنس با هم جور بودند مقایسه شدند، نتایج حاصله با استفاده از روش آماری مجذور کای (Chi-Square) مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
این بررسی نشان میدهد که گرفتاری ریوی در گروه مورد از شیوع بالاتری برخوردار بوده (p=0.001) و در عین حال از نظر کلاپس با (P=0.01) و کونسالیداسیون با (p=0.003) و نیز گرفتاری دو طرفه ریه با (p=0.04) اختلاف معنی دار بین دو گروه دیده می شود.
نتیجه گیری
بیماران مبتلا به اختلالات نورولوژیک مستعد گرفتاری های متعدد و متنوع ریوی بوده و لیکن بدلیل ماهیت بیماری زمینه ای ممکن است سیر آرام و بی سرو صدا داشته و تشخیص آن بعضا با تاخیر صورت گیرد. بنابراین توجه کافی به بیماران فوق و ارایه راهکار لازم جهت اجتناب از آسپیراسیون، فیزیوتراپی سینه و نیز مداخلات مناسب تغذیه ایی و آنتی بیوتیکی در مواقع لزوم اجتناب ناپذیر خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p349742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!