اثر ویتامین های C، E و β - کاروتن بر آسیب DNA ناشی از آهن در سلولهای Caco-2

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
نقش آهن و ویتامین های آنتی اکسیدان برروی DNA به خوبی شناخته شده نیست. لذا مطالعه اخیر جهت تعیین نقش آهن (Fe +3) به تنهایی و یا همراه با نیتریلوتری استیک اسید (Nitrilotriacetic Asid, NTA) در آسیب رسانی به DNA و اثر ویتامین های E, C و–b کاروتن بر آسیب DNA ناشی از آهن انجام گرفت.
روش بررسی
سلول های Caco-2، مدل سلول های مخاط روده، با مقادیر مختلف آهن Fe +3 (560- 0 میکرومول در لیتر) به تنهایی یا همراه با NTA برای 0.5 ساعت در انکوباتور قرار داده شدند. سپس با استفاده از روش Comet میزان آسیب DNA اندازه گیری شد. برای مرحله دوم مطالعه سلول ها با یک مقدار ثابت از آهن (160 میکرومول در لیتر) و NTA همراه با مقادیر مختلف از ویتامین های C (320- 0 میکرو مول در لیتر)، E (320- 0 میکرومول در لیتر) و –b کاروتن (12- 0 میکرومول در لیتر) در انکوباتور قرار داده شده و میزان آسیب DNA دوباره اندازه گیری شد.
یافته ها
مطالعه نشان داد آهن (به صورت Fe +3) به تنهایی اثری در آسیب رسانی به DNA ندارد ولی همراه با NTA در مقادیر بیش از 160 میکرومول باعث آسیب معنی دار در DNA می شود. ویتامین های C و E در دوزهای کم (به ترتیب: 2.5 و 10- 2.5 میکرومول در لیتر) باعث کاهش آسیب DNA ناشی از آهن می شدند. –b کاروتن اثری در کاهش آسیب DNA ناشی از آهن نداشت. هر سه ویتامین در غلظت های بالاتر باعث افزایش آسیب DNA می شدند (p<0.05).
نتیجه گیری
در مدل سلول های Caco-2، آهن محلول از یک غلظت بالاتر باعث ایجاد آسیب در DNA می شود. وجود مقادیر زیاد ویتامین های آنتی اکسیدان همراه آهن، باعث تشدید اثر آهن در تخریب DNA می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p349743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!