بررسی آلودگی باکتریایی سکه ها و اسکناسهای رایج کشور

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
با توجه به گردش سکه و اسکناس در جامعه و تماس روزمره افراد با آنها، سکه ها و اسکناس ها را می توان یکی از ابزار انتقال باکتری ها قلمداد نمود. بر این اساس در این پژوهش سعی گردید تا میزان حضور باکتری های بیماریزا بر سطح سکه ها و اسکناس ها تعیین گردد تا نقش این عناصر درا انتقال عوامل بیماریزا مشخص گردد و درصورت نیاز با ارایه پیشنهادهایی در رفع مشکل کوشا باشیم.
روش بررسی
در این بررسی 150 عدد سکه (50، 100، 250 ریالی) و 100 عدد اسکناس (500، 1000، 2000، 5000 و 10000 ریالی) به روش تصادفی از نقاط مختلف و از مشاغل گوناگون در شهرستان مشهد انتخاب گردیدند. باکتری های موجود در سطح سکه ها و اسکناس ها با روش شستشو با براث و کشت برروی محیط کشت های مناسب جداسازی و شناسایی گردیدند.
یافته ها
باکتری های شناسایی شده در کل به ترتیب فراوانی عبارت بودند از گونه های باسیلوس 46%، استافیلوکوکوس های کواگولاز منفی 18.8%، گونه های آنتروباکتر 11.2% و اشریشا کلی 7.6%. درا ین پژوهش استافیلوکوکوس کواگولاز مثبت 2%، گونه های کلبسیلا 0.8% و گونه های پسودوموناس، سیتروباکتر و آریزونا هر یک با 0.4% ها در مرتبه آخر از نظر فراوانی قرار داشتند. قابل توجه است که در این بررسی 20% سکه ها و 1% اسکناس ها فاقد هر گونه آلودگی باکتریایی بودند. میزان آلودگی در بین انواع سکه ها تقریبا مشابه بود در صورتی که در بین اسکناس ها چنین نبود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق و مطالعات دیگر که نشاندهنده حضور نسبتا بالای برخی باکتری های بیماریزا بر سطح پول بخصوص اسکناس می باشد نباید نقش این عناصر اقتصادی را در انتقال عوامل بیماریزا از نظر دور داشت و در این راستا باید از تماس کودکان و مواد غذایی و آرایشی با پول جلوگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p349749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!