بررسی مقایسه ای کلاس بندی مالامپاتی با درجه بندی لارنگوسکوپی در ارزیابی راه هوایی فوقانی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
لوله گذاری داخل تراشه روشی رایج و بی خطر در اداره راه هوایی می باشد. در این رابطه، ارزیابی راه هوایی بیمار قبل از انجام هر روش بیهوشی و پیش بینی احتمال لارنگوسکوپی و لوله گذاری مشکل همواره به عنوان یک مساله مهم و اساسی باقی ماده است. برای ارزیابی راه هوایی از عوامل پیش بینی کننده متعددی از جمله آزمون نمره بندی مالامپاتی استفاده می شود. هدف از این مطالعه تعیین موثر بودن آزمون نمره بندی مالامپاتی در بیان درجه بندی لارنگوسکوپی می باشد.
روش بررسی
تعداد 500 بیمار کاندیدای عمل جراحی در یک مطالعه آینده نگر، تصادفی و دو سوکور جهت مقایسه کلاس بندی مالامپاتی با درجه بندی لارنگوسکوپی مورد بررسی قرار گرفتند تا معلوم شود آزمون نمره بندی مالامپاتی تا چه حد می تواند راهنمای ما در پیش بینی موارد لوله گذاری مشکل باشد. شیوع کلاسهای مالامپاتی از I تا IV و درجه بندی لارنگوسکوپی از 1 تا 4 هر کدام به تنهایی تعیین شد و درجه بندی لارنگوسکوپی به تفکیک در هر کدام از کلاسهای مالامپاتی مقایسه گردید و داده ها توسط تست های آماری دقیق فیشر آنالیز شد.
یافته ها
در 500 بیمار پراکندگی درجه بندی لارنگوسکوپی در کلاس های مختلف مالامپاتی و حساسیت آزمون نمره بندی مالامپاتی در پیشگویی درجه بندی لارنگوسکوپی برای کلاسهای مختلف تعیین گردید. تفاوت معنی داری از نظر پراکندگی درجه بندی لارنگوسکوپی در کلاس های مختلف وجود داشت (P<0.001). از نظر جنس نیز در گروه زنان پراکندگی درجه بندی لارنگوسکوپی در کلاس های مختلف تفاوت معنی داری داشت (در گروه مردان P= 0.110 و در گروه زنان P=0.001 بود) ولی در مقایسه دو جنس نسبت به هم تفاوت معنی داری بین دو گروه موجود نبود (P=0.0.5). همچنین، اختصاصی بودن تست 98%، دقت تست 90.4%، ارزش اخباری مثبت 47.05% و ارزش اخباری منفی 91.09% به دست آمد. در ضمن حساسیت آزمون نمره بندی مالامپاتی در تشخیص درجه بندی لارنگوسکوپی مشکل نیز 17.02% بوده است.
نتیجه گیری
اشکال در راه هوایی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در ارتباط با بیهوشی است لذا دانستن میزان حساسیت آزمون نمره بندی مالامپاتی در تعیین لوله گذاری مشکل مورد نظر بود که با توجه به نتایج به دست آمده بهتر است از اکتفا نمودن به یک تست جهت ارزیابی راه هوایی مشکل پرهیز نموده و از چند تست همزمان برای افزایش حساسیت تست کمک گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p349750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!