شیوع افسردگی و رابطه آن با ویژگی های فردی در زنان باردار

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
افسردگی جز شایع ترین اختلالات روانی محسوب شده و تا 25 درصد زنان را در طول عمر مبتلا می کند که تقربیا دو برابر بیشتر از مردان می باشد. بارداری در کنار سایر عوامل مستعد کننده می تواند باعث بروز یا تشدید افسردگی گردد. نهایتا 15 درصد افسرده ها خود کشی می کنند. این مطالعه علاوه بر تعیین شیوع افسردگی در زنان باردار، ارتباط آن را با سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی، تعداد حاملگی ها، ارتباط عاطفی با همسر، سن حاملگی و وضعیت اشتغال بررسی می کند.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که بر روی 300 زن باردار در شهر زنجان انجام شده است. اطلاعات بر اساس پرسشنامه افسردگی Zung جمع آوری و آنالیز آماری توسط آزمون مجذور کای و برنامه نرم افزاری SPSS انجام گرفت.
یافته ها
در مطالعه ما فراوانی افسردگی در زنان باردار 32 درصد به دست آمد که 22.33 درصد آنها افسردگی خفیف، 6.67 درصد آنها افسردگی متوسط و 3 درصد آنها افسردگی شدید داشتند. بر طبق این بررسی در موارد زیر بیشترین فراوانی افسردگی به دست آمد: وضعیت اقتصادی ضعیف، اولین حاملگی، داشتن بیش از سه حاملگی، عدم اشتغال در خارج از خانه و رابطه نامطلوب عاطفی با همسر. رابطه معنی داری بین افسردگی و سن، سطح تحصیلات و سن حاملگی به دست نیامد.
نتیجه گیری
در کتب مرجع شیوع افسردگی بارداری تا 22 درصد گزارش شده است ولی در مطالعه ما و نیز اکثر مطالعات مشابه در داخل کشور، فراوانی افسردگی بیشتر از این میزان می باشد. وضعیت اقتصادی ضعیف، رابطه عاطفی نامطلوب با همسر، تجربه اولین حاملگی، داشتن بیش از 3 حاملگی و عدم اشتغال خارج از منزل رابطه معنی داری با شیوع افسردگی در زنان باردار نشان دادند. (P<0.05).
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p349984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!