آنتروباکتریاسه های مولد آنزیم های β - لاکتامازطیف گسترده(ESBL) و الگوی پلاسمیدی آنها در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان کودکان شهر تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
باکتری های تولید کننده آنزیم های b- لاکتاماز طیف گسترده (Extendad- spectrum b- lactamases, ESBLs) به طور وسیعی در سراسر جهان انتشار یافته اند. تولید این آنزیم ها، سبب ایجاد مقاومت باکتری ها نسبت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها می گردد. عفونت ناشی از آنها، به خصوص در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه(Intensive Care Unit, ICU) زندگی بیماران را به مخاطره انداخته و سبب مرگ آنها می گردد. در این مطالعه، شیوع و الگوی پلاسمیدی آنتروباکتریاسه های مولد این آنزیم بررسی شد تا با شناخت بهتر باکتری های جدا شده از ICU بتوان تدابیر درمانی بهتری را اتخاذ نمود.
روش بررسی
حساسیت باکتری های جدا شده در مقابل آنتی بیوتیک ها با روش دیسک دیفیوژن آگار تعیین و سویه ها با روش مجاورت دو دیسک (Double disk approximation test, DDT)، آزمایش دیسک ترکیبی (Combined test, CT) و حداقل غلظت مهار کننده (Minimal Inhibitory Concentration, MIC) با نوارهای E-test از نظر تولید آنزیم های b- لاکتاماز مورد برسی قرار گرفتند. جهت جدا سازی پلاسمید از روش لیز قلیایی و جهت حذف پلاسمید از رشد باکتری ها در دمای 44 درجه سانتیگراد استفاده شد.
یافته ها
کلیه سویه های سودوموناس آئروجینوزاو آنتروباکتر کلوآکه و 90.9% از سویه های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از نمونه های جمع آوری شده از ICU بیمارستان کودکان تبریز، با روش E-test تولید کننده ESBL بودند. الگوی پلاسمیدی باکتری های مطالعه شده وجود پنج کلون مختلف باکتری را در این مطالعه روشن کرد.
نتیجه گیری
فشار انتخابی حاصل از مصرف آنتی بیوتیک ها، منجر به شیوع بالای باکتری های تولید کننده آنزیم های ESBL می گردد که با توجه به مطالعه اخیر، احتمالا این آنزیم ها از گروه CTX-M و AmpC می باشند که جهت شناسایی دقیق تر احتیاج به مطالعات مولکولی وسیع تر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p349988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!