اثر افزودنی ها بر ترکیب شیمیایی، تجزیه پذیری و ناپدید دشدن شکمبه ای - روده ای ماده خشک و پروتئین خام تفاله زیتون سیلو شده

پیام:
چکیده:
این آزمایش با هدف افزایش ارزش غذایی و تعیین میزان ناپدید شدن ماده خشک و پروتئین خام تفاله زیتون در شکمبه–روده ها و کل دستگاه گوارش با استفاده از افزودنی های گوناگون انجام شد. تیمارها شامل: 1- تفاله زیتون بدون افزودنی، 2- تفاله زیتون با 5/0% اوره، 3- تفاله زیتون با 4/0% اسید فرمیک، 4- تفاله زیتون با 8% ملاس، 5- تفاله زیتون با 5/0% اوره و 8% ملاس، 6- تفاله زیتون با 5/0% اوره و 4/0% اسید فرمیک، 7- تفاله زیتون با 8% ملاس و 4/0% اسید فرمیک و 8- تفاله زیتون با 5/0% اوره و 4/0% اسید فرمیک و 8% ملاس بود. پس از افزودن مواد به تفاله بر اساس ماده خشک، نمونه ها به مدت 60 روز در سطل های پلاستیکی سیلو شدند. بیشترین کاهش سلولز و دیواره سلولی بدون همی سلولز (ADF) در تیمار 8 (به ترتیب 120 و 117 گرم در هر کیلوگرم ماده خشک) دیده شد. با توجه به pH و صفات ظاهری به نظر می رسد که ارزش غذایی و کیفیت تفاله زیتون با استفاده از افزودنی ها و سیلو کردن افزایش می یابد. ضرایب تجزیه پذیری (روش in situ) و ناپدید شدن شکمبه ای-روده ای (روش کیسه های نایلونی متحرک) ماده خشک و پروتئین خام تحت تاثیر افزودنی ها قرار گرفت (P<0.05). توان تجزیه پذیری بالقوه (a+b) و نرخ تجزیه پذیری (c) ماده خشک تیمار 8 از بقیه بالاتر بود و روند مشابهی برای پروتئین خام مشاهده شد به جز این که بخش سریع تجزیه شونده “a” پروتئین خام تیمار 6 بالاتر از بقیه بود. میانگین ناپدید شدن ماده خشک و پروتئین خام بعد از 12 ساعت انکوباسیون در شکمبه در تیمار 8 از بقیه بالاتر بود (P<0.05). نسبت ناپدید شدن روده ای ماده خشک هضم نشده در شکمبه در تیمار 5 بالاتر از تیمار 6 بود (P<0.05)، اما اختلاف معنی داری بین بقیه تیمارها وجود نداشت در حالی که این بخش برای پروتئین خام در تیمارهای 3، 5، 6 و 7 از بقیه بالاتر بود (P<0.05). نسبت ناپدید شدن ماده خشک در کل دستگاه گوارش تیمارهای 4، 5 و 8 از بقیه بالاتر بود (P<0.05) ولی نسبت ناپدید شدن پروتئین خام در کل دستگاه گوارش در تیمار 8 به طور معنی داری (P<0.05) بالاتر از تیمار 4 بود. نسبت ناپدید شدن شکمبه ای، روده ای و کل دستگاه گوارش ماده خشک بالاتر از نسبت های پروتئین خام بود. نتایج نشان داد که سیلو کردن تفاله زیتون با مخلوط 8% ملاس، 4/0% اسید فرمیک و 5/0% اوره می تواند ارزش غذایی این ماده ی غذایی غیر متعارف را برای نشخوارکنندگان افزایش دهد و نگهداری بلند مدت آن را، بدون خطر فاسد شدن، نیز امکان پذیر سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p403439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!