بررسی میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های تهران نسبت به بیماری ایدز

پیام:
چکیده:
زمینه
ایدز بیماری عفونی واگیردار و خطرناکی است که علی رغم تلاش فراوان و کشف داروهای موثر به عنوان معضل بهداشت جهانی مطرح می باشد. به نظر می رسد علاوه بر مسایل دارویی، رعایت مسایل اجتماعی و بهداشت فردی در کنترل این بیماری نقش عمده ای داشته باشد و این امر جز با شناخت هر چه بیشتر (آگاهی)، نگرش مثبت و باور صحیح امکان پذیر نیست.
هدف
تعیین میزان آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی (دختر و پسر) نسبت به بیماری ایدزمحل انجام تحقیق: دبیرستان های دخترانه و پسرانه مناطق بیست و دو گانه شهرستان تهران
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی – توصیفی می باشد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ایاست که مطابق آن، 22 منطقه آموزش و پرورش تهران براساس موقعیت جغرافیایی شمال، جنوب، مشرق، مغرب و مرکز به پنج منطقه تقسیم، از هر منطقه جغرافیایی دو منطقه آموزش و پرورش و از هر کدام از این مناطق، دو دبیرستان پسرانه و دو دبیرستان دخترانه انتخاب شدند. در نهایت در هر دبیرستان 45-40 نفر در هریک از پایه های یک، دو و سه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند؛ تا در مجموع 5000 دانش آموز انتخاب شدند و با مراجعه حضوری و ارایه پرسشنامه، اطلاعات لازمه جمع آوری شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به ایدز، متوسط و نگرش آنان (به ویژه در پسران) منفی است. نگرش دانش آموزان با آگاهی، رابطه مستقیم و معنی داری داشت به طوریکه با افزایش آگاهی، نگرش مثبت تر می شد. همچنین میزان آگاهی با افزایش سطح تحصیلات افزایش می یافت.
نتیجه گیری
با توجه به ارتباط مستقیم آگاهی و نگرش و اهمیت نگرش در رفتارهای پیشگیرانه، تصحیح آگاهی جوانان بسیار مهم و اصولی است. این امر می تواند با تشکیل کمیته های دانش آموزی استانی و کشوری و آموزش همگانی کلیه دانش آموزان در سراسر کشور صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
350
لینک کوتاه:
magiran.com/p409096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!