بررسی نتایج تمپاتوتومی در بیماران مشکوک به اتواسکروزیس با توجه به علائم بالینی و اودیومتری

پیام:
چکیده:
زمینه و ا
هدف
بیماری اتواسکلروزیس از علل عمده کاهش شنوایی هدایتی در سنین مختلف می باشد. که امکان درمان آن با عمل جراحی بسیار است. با توجه به اینکه سن شیوع آن در دهه دوم و سوم می باشد لذا با درمان بموقع برای مدت طولانی از شنوایی خوبی بهره مند خواهد شد. هدف از این مطالعه شناسایی درست و زود هنگام این بیماران و دادن شنوایی نسبتا نرمال می باشد.
روش بررسی
مطالعه از نوع آینده نگر در 33 بیمار بوده که (18 نفر مونث و 15 نفر مذکر) مشکوک به اتواسکلروزیس در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی تبریز در فاصله فروردین 1378-1382 بستری و تحت عمل تمپانوتومی قرار گرفتند که در 30 نفر آنها (16 نفر مونث و 14 نفر مذکر) اتواسکلروزیس در موقع عمل تایید، و استاپدکتومی انجام شد. تمام بیماران تا سه هفته بعد از عمل از نظر فلج فاسیال، عدم پاسخ به درمان، و یا بدتر شدن وضعیت شنوایی، سرگیجه، احتمال پرفوراسیون برده و سایر عوارض معاینه و همچنین تست های ادیولوژیک مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات مربوطه ثبت و بعد با سایر منابع مقایسه گردید.
یافته ها
شیوع این بیماری در جنس مونث بیش از جنس مذکر بوده و بیماران اکثرا در دهه سوم وچهارم برای درمان مراجعه کرده ولی سابقه کاهش شنوایی را از دهه دوم و سوم داشتند. در این مطالعه شیوع خانوادگی نسبت به آمارهای جهانی کمتر بوده ولی کاهش شنوایی از نوع هدایتی نسبت به آمار جهانی شیوع بیشتری را نشان می داد. بهبود شنوایی قابل توجهی در درصد بالایی از بیماران مشاهده شد.
نتیجه گیری
توجه به زمان مناسب عمل جراحی استاپدکتومی خیلی مهم می باشد، چرا که هر چه بیماران با کاهش شنوایی کمتری عمل شوند نتایج بهتری خواهند داشت. لذا تمپانوتومی تشخیصی در بیمارانی که کاهش شنوایی هدایتی دارند و مشکوک به اتواسکلروزیس هستند باعث تشخیص زودرس آن می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p412057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!