معرفی برخی از دشمنان طبیعی سوسک برگخوار قهوه ای توسکا و تعیین درصد پارازیتیسم در گونه زنبور پارازیتوئید آن در جنگلهای استان گلستان

پیام:
چکیده:
سوسک برگخوار توسکا، از آفات مهم برگخوار توسکا (Alnus subcordata) در استانهای شمالی کشور بخصوص استان گلستان محسوب می گردد. تغذیه لارو و حشره کامل از پارانشیم و اپیدرم برگها باعث کاهش سطح برگ و تغذیه آنها از جوانه انتهایی منجر به رشد جوانه ها و شاخه های جانبی شده و در نتیجه کاهش کیفیت چوب را باعث می گردد. طی سالهای 79-1378 تعدادی از حشرات شکارگر مهم که روی تخم و لاروهای این آفت فعالیت داشتند، در دو منطقه جنگلی واقع در جنگلهای کردکوی و جعفرآباد جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل شدند. در شرایط آزمایشگاهی تخم و لاروهای آفت در اختیار هریک از شکارگرها قرار گرفت و با مشاهده تغذیه از آنها، از شکارگر بودن آنها روی آفت اطمینان حاصل گردید. درصد پارازیتیسم حشرات پارازیتوئید نیز با جمع آوری تصادفی تخم ها و لاروهای سوسک برگخوار و شمارش تعداد تخم ها و لاروهای انگلی شده آفت محاسبه شد. حشراتی که دارای فعالیت شکارگری و انگلی روی تخم و لارو این آفت بودند، عبارتند از:1- Coccinella septempunctata (Col.: Coccinellidae)2- Adalia bipunctata (Col.: Coccinellidae)3- Hippodamia variegata (Col.: Coccinellidae)4- Propyleae quatuordecimpunctata (Col.: Coccinellidae)5- Calvia sp. (Col.: Coccinellidae)6- Calosoma sp. (Col.: Carabidae)7- Mantis sp. (Mantodea: Mantidae)8- Formica sp. (Hym.: Formicidae)9- Catagliphos sp. (Hym.: Formicidae)10- Tetrastichus sp. (Hym.: Eulophidae): زنبور پارازیتوئید تخم11- Entedon sp. (Hym.: Eulophidae): زنبور پارازیتوئید لاروهمچنین فعالیت شکارگری عنکبوت هایی از خانواده Arachnidae و زیرخانواده Argiopinae نیز روی این آفت به ویژه روی لاروهای سنین مختلف آن مشاهده شد.
زنبور Endeton sp. در سال های 1378 و 1379 در جنگل های جعفرآباد و کردکوی به ترتیب 5/2 و 5/5 درصد و 11 و 5/11 درصد از لاروهای سنین دوم و سوم را پارازیته کرد، در حالی که زنبور گونه Tetrastichus sp. در سال 1378 در جنگلهای جعفرآباد و کردکوی به ترتیب 2/26 و 14/11 و در سال 1379 به ترتیب 96/40 و 52/25 درصد از تخم های سوسک برگخوار توسکا را پارازیته نمود. این زنبور در جنگل جعفرآباد به مراتب فعالتر از جنگلهای کردکوی بود و برعکس، ارزیابی ها نشانگر این است که زنبور Entedon sp. در جنگلهای کرد کوی فعالیت بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
80
لینک کوتاه:
magiran.com/p425624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!