بررسی میزان شیوع رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر خرم آباد 84-83

پیام:
چکیده:
مقدمه
رفتارهای مخاطره آمیر بهداشتی عامل بروز بسیاری از این بیماری های مزمن و حوادث است. شیوع این گونه رفتارها بطور قابل ملاحظه ای به ویژه در میان نوجوانان و جوانان در حال افزایش است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر خرم آباد در سال 84-1383 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 700 دانشجوی دانشگاه های لرستان، علوم پزشکی، جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد شرکت نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش خصوصیات دموگرافیک و 66 سوال در مورد رفتارهای بهداشتی بود. روایی و پایایی پرسشنامه به روش محتوایی و آزمون مجدد تامین گردید. درهر دانشگاه پس از انتخاب کلاسها پرسشنامه بین کلیه دانشجویان کلاس توزیع و به روش خود ایفایی تکمیل گردید.
یافته ها
%67.1 دانشجویان شرکت کننده در مطالعه زن و %87.6 مجرد، با میانگین سنی 21.26 سال بودند. در خصوص رفتارهای مربوط به ایمنی فردی و خشونت مشخص شد که %84.4 کسانی که سابقه موتورسواری داشتند هرگز از کلاه ایمنی استفاده نکرده و %44.1 در اتومبیل از کمربند استفاده نکرده اند. %13.9 سابقه حمل سلاح و %26.3 سابقه زد و خورد در یک سال گذشته را بیان نمودند. مصرف روزانه میوه، سبزی و لبنیات در رژیم بسیاری از دانشجویان وجود نداشت در حالیکه شیوع مصرف نوشابه و تنقلات کم ارزش بیش از 50 درصد بود. شیوع رفتارهای غلط تغذیه ای در پسرها و دانشجویان خوابگاهی بیشتر بود (p<0.005).
از نظر تحرک فیزیکی اکثریت دانشجویان زندگی کم تحرک داشتند که البته فعالیت فیزیکی پسرها بهتر بود. %25.1 دانشجویان سابقه مصرف سیگار، %29.7 قلیان، 9% مشروبات الکلی، %8.3 مواد مخدر و %4.3 داروهای غیرمجاز را ذکر کرده بودند. شیوع مصرف این موارد در پسرها بیش از دخترها بود (p=0.0001). در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی مشخص شد که 32% کسانی که سابقه مقاربت جنسی داشته اند دارای بیش از دو شریک جنسی بوده و %39.8 از هیچگونه وسیله محافظتی در هنگام مقاربت استفاده نکرده اند.
نتیجه گیری
شیوع رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی در دانشجویان ضرورت توجه به این قشر از جامعه و ارایه آموزشهای لازم دراین زمینه را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p444641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!