اثرات تقویت کنندگی عصاره هندوانه ابوجهل بر سیستم ایمنی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اثرات تقویت کنندگی سیستم ایمنی توسط گیاهان دارویی مورد توجه زیادی قرار گرفته و ساپونینها و فلاوونوئیدها موجود در گیاهان از ترکیبات شناخته شده ای در این رابطه محسوب میگردند. حضور این دسته ترکیبات در هندوانه ابوجهل و گزارش مبنی بر فعالیت لکوسیتوزی هندوانه ابوجهل، ما را بر آن داشت که اثرات این گیاه را بر سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار دهیم.
روش بررسی
دراین مطالعه اثرات هیستولوژیک عصاره های پالپ و دانه هندوانه ابوجهل بر مخاط سیستمGI از نظر ایمنی مطالعه شده است. عصاره گیری از اندامهای گیاهی توسط متانول 70% صورت گرفت. در ابتدا حضور گروه های محتلف ترکیبات شیمیایی در عصاره توسط روش های فیتوشیمیایی مورد مطالعه و سپس 30 خرش نر اد نیوزیلندی به 5 وه تقسیم و یک روه به عنوان کنترل و 4 وه بقیه و دانه هندوانه ابوجهل را با دوزهای mg/kg/day 100 و mg/kg/day 200 بمدت یکماه بطریقه وا دریافت کردند. بعد از یان دوره آزمایش خرشهای زنده مانده به همراه وه کنترل بیهوش و نمونه های روده آنها با فرمالین 10% فیکس و با میکروسکو نوری مورد مطالعه قرار فت. تعداد لنفوسیتهای نفوذی به اپی تلیوم روده بعنوان یک مارکر عملکرد سیستم ایمنی در مواجهه با عصاره ها مورد مورفومتری قرار گرفت.
یافته ها
همه خرشهای دریافت کننده mg/kg/day 200 و 46% خرشهای دریافت کننده mg/kg/day 100 از بین رفتند. سلولهای لنفاوی مخاط روده در گروه دریافت کننده mg/kg/day 100 پالپ افزایش یافته بود. میانگین تعداد لنفوسیتهای نفوذی در این گروه نسبت به گروه کنترل از نظر آماری معنی دار بود(05/0p<) افزایش سلولهای لنفاوی در گروه های mg/kg/day100 و mg/kg/day 200 دریافت کننده دانه نیز قابل توجه و میانگین تعداد لنفوسیتهای نفوذی در گروه اخیرنیز از نظر آماری معنی دار بود(005/0p<).
نتیجه گیری
اثر تحریکی عصاره دانه هندوانه ابوجهل بر سیسنم ایمنی بیشتر از عصاره پالپ بوده ولیکن سمیت عصاره پالپ نسبت به عصاره دانه بیشتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p448517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!