شیوع متاستاز مخفی گردنی در بیماران با گردن مرحله N0 در کارسینوم های سلول سنگفرشی راه هوایی - غذایی فوقانی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سرطانهای سروگردن جزء بیماری هایی هستند که باعث اختلالات عملکردی، مشکلات زیبایی و زیانهای اقتصادی و اجتماعی برای بیماران می گردند. متاستاز سرطانهای راه هوایی –غذایی فوقانی به غدد لنفاوی گردن یک نگرانی و مشکل عمده در درمان وکنترل این بیماری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان متاستاز میکروسکوپیک به غدد لنفاوی گردن بعلت کارسینوم سلول سنگفرشی راه هوایی – غذایی فوقانی و نحوه برخورد با آن می باشد.
روش بررسی
مطالعه بصورت مقطعی روی بیماران با تشخیص کارسینوم سلول سنگفرشی راه هوایی – غذایی فوقانی در بخش گوش و حلق و بینی و نیز بخش جراحی عمومی بیمارستان امیر اعلم تهران (مرکز ارجاع گوش وحلق و بینی ایران) در مدت پنج سال انجام و نتایج تحت آنالیز آماری قرار گرفته است.
یافته ها
33% بیماران دارای متاستاز مخفی(میکروسکوپیک) در غدد لنفاوی گردن بوده و در 60% بیماران تعداد لنف نودهای حاوی متاستاز مخفی بیش از یک عدد بود. اکثر بیماران در مرحله T2 تومور اولیه مراجعه کرده بودند. میزان متاستاز میکروسکوپیک(مخفی) در کارسینوم سلول سنگفرشی حفره دهان 6/24%، در حنجره 7/44% و در هیپوفارنکس 42% بود. بین مرحله T تومور و میزان متاستاز مخفی ارتباط آماری معنی دار برقرار بود.
نتیجه گیری
در کارسینوم سلول سنگفرشی ناحیه دهان، حنجره و هیپوفارنکس با توجه به اینکه احتمال متاستاز مخفی بیشتر از 20% است، در صورتیکه درمان اصلی تومور اولیه جراحی باشد، انجام تشریح انتخابی گردن Elective Neck Dissection (END) ضروری است. گسترش خارج کپسولی تومور و یا درگیری بیش از یک لنف نود نیاز به رادیوتراپی بعد از عمل دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p448520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!