مقایسه دو روش پاراآرتریال و ترانس آرتریال در بلوک زیربغلی شبکه بازویی در جراحی های اندام فوقانی

پیام:
چکیده:
ز مینه و
اهداف
امروزه جهت اجتناب و پیش گیری از عوارض بیهوشی عمومی تا حد امکان از بلوک های ناحیه ای استفاده می گردد. از میان این بلوک ها، بلوک شبکه بازویی به روش زیر بغلی به علت سهولت انجام آن نسبت به دیگر بلوک های شبکه بازویی و عوارض کمتر، به طور گسترده ای در انواع اعمال جراحی روی آرنج، ساعد و دست مورد استفاده قرار می گیرد. این بلوک به دو روش ترانس آرتریال و پاراآرتریال قابل انجام است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه این دو روش از نظر زمان شروع بی دردی، کامل بودن بلوک، مدت زمان بی دردی، میزان موفقیت و عوارض احتمالی می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر بر روی یکصد بیمار شانزده سال به بالا که در American Society of Anesthesiologists، ASA کلاس I تا III قرار داشتند و جهت عمل جراحی بر روی اندام فوقانی در ناحیه آرنج و پایین تر، از مهر ماه 1383 تا آذر ماه 1384 به مرکز آموزشی درمانی شهداء تبریز مراجعه کرده بودند انجام شد. از تمامی بیماران رضایت نامه کتبی اخذ و به صورت تصادفی به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. گروه T با روش ترانس آرتریال و گروه P با روش پاراآرتریال تحت بلوک زیربغلی قرار گرفتند. برای تمامی بیماران از لیدوکائین 2% به میزان 5/22 میلی لیتر به اضافه 5/17 میلی لیتر آب مقطر (450 میلی گرم لیدوکائین در 40 میلی لیتر) همراه با آدرنالین یک در 200000 استفاده شد. به کلیه بیماران 1 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن فنتانیل و 05/0- 02/0 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن میدازولام به عنوان آرامبخش تزریق گردید.
یافته ها
زمان شروع بی دردی در گروه P سریعتر بود (5/3 دقیقه در برابر 4/13 دقیقه 001/0 = P). مدت زمان بی دردی در دو روش تفاوتی نداشت. میزان موفقیت در گروه T 86 % و در گروه P 98% به دست آمد (03/0 P). در 2 % از بیماران گروه P و 6% گروه T بلوک به شکست کامل انجامید. و در 8% بیماران گروهT داروی مکمل تزریق گردید. در هیچ یک از بیماران، عوارضی از قبیل عفونت ونوروپاتی دیده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه و به دلیل میزان موفقیت بالای بلوک وهمچنین سریع بودن زمان شروع بلوک در گروه P، روش پارا آرتریال ترجیح داده می شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p471785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!