عوامل موثر بر اضطراب قبل از عمل

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هر سال ده ها میلیون بیمار در جهان تحت عمل جراحی قرار می گیرند. جراحی یک استرس است که واکنش های فیزیولوژیک (آندوکرین) و استرس روانی (ترس و اضطراب) ایجاد می کند اگر اضطراب ناشناخته بماند اضطراب طولانی موجب استرس می شود که پیامدهای مضر برای و به تاخیر افتادن بهبودی را به همراه دارد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر اضطراب قبل از عمل انجام گردیده است.
مواد و روش‎ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی، تحلیلی، دو مرحله ای است که بر روی 100 بیمار پذیرش شده در بخش های جراحی عمومی، جراحی زنان بیمارستان های علوم پزشکی مشهد که به روش غیر تصادفی مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام گردیده است. واحدهای پژوهش در دو نوبت عصر روز قبل از عمل و صبح روز عمل (بلافاصله قبل از انتقال به اتاق عمل) پرسش‎نامه اضطراب را تکمیل می کردند اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد میانگین اضطراب، آشکار در مرحله اول (8/10±6 /40) که در مرحله دوم به (4/12±2/43)رسیده بود. آزمون آماری تفاوت معنی داری بین اضطراب دو مرحله نشان داد. همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت متغیرهای: جنس، راحت خوابیدن شب قبل از عمل، انتظار بیشتر از 2 ساعت، مشکل جهت پرداخت هزینه بیمارستان، داشتن شغل و همراه بر اضطراب آشکار صبح روز عمل موثر است (456/0 =2 R).
نتیجه گیری
با توجه به شناسایی عوامل مؤثر بر اضطراب قبل از عمل و این نکته که برخی از عوامل کاملا قابل رفع می باشند. پیشنهاد می‎گردد در بخش های جراحی برنامه مدون و مشخصی جهت شناسایی و به حداقل رساندن این عوامل، تهیه و به صورت موردی اجرا گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p516819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!