استفاده غیرمجاز از آلکالوییدهای تریاک (مرفین- کدیین) در مسکن های گیاهی و داروی ترک اعتیاد

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به روند رو به رشد اعتیاد در ایران مصرف داروهای غیرمجاز برای ترک اعتیاد و تسکین درد، سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای مصرف کنندگان این داروها شده است به طوری که بسیاری از این مصرف کنندگان از وابستگی به آنها خبر می دهند. هدف از انجام این تحقیق بررسی وجود آلکالوییدهای تریاک، به خصوص مرفین و کدیین در داروهایی می باشد که به منظور تسکین درد و ترک اعتیاد در بازار داخل کشور موجود می باشد.
مواد و
روش
این بررسی در مورد بیش از 20 نمونه از داروهایی که توسط مراجعان ناراضی ازمصرف داروهای فوق، به آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر مرکز تحقیقات آزمایشگاه های رفرانس ایران تحویل گردید، انجام شده است. برای استخراج این داروها از روش مایع- مایع (Liquid-Liquid Extraction، LIE) استفاده شده (کلروفرم و -2 پروپانل با نسبت 1:9) و تشخیص داروها با روش کروموتاگرافی نازک لایه، صورت پذیرفت.
نتایج
بررسی نتایج حاصل از کروماتوگرافی نازک لایه (TLC) نشان می دهد که این نمونه ها حاوی مرفین و کدیین می باشند به علاوه سایر ترکیبات مانند متادون و دی فنوکسیلات نیز در آنها یافت می شود. این داروها به اشکال دارویی کپسول، پودر و یا مایع قهوه ای رنگ هستند، محتویات این کپسول ها سفید و یا سیاه و دوده ای می باشند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به روند رو به رشد اعتیاد و وجود داروهای غیرمجاز برای تریاک اعتیاد که مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان این داروها به وجود آورده است، لزوم کنترل بیشتر مراکز فروش و استفاده صحیح و علمی از این داروها، آگاهی دادن به مصرف کنندگان در زمینه اثرات سوء این مواد و معرفی مراکز معتبر که به صورت علمی و صحیح مبادرت به ترک اعتیاد می نمایند ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
304
لینک کوتاه:
magiran.com/p541367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!