تحول فرهنگی: کلید موفقیت حضرت مهدی (عج)

چکیده:
در چگونگی قیام حضرت مهدی علیه السلام دو نظریه مطرح است:الف. نظریه ای که در آن قیام همراه با کشتار و خون ریزی و ایجاد رعب و وحشت برای انسان هاست. این تصویر با روح دین اسلام، که دین صلح و مهربانی و شریعت آن شریعت سمحه و سهله و پیامبر آن پیامبر رحمت است، سازگاری ندارد.
ب. نظریه تحول فرهنگی که در آن رمز موفقیت امام علیه السلام کار فرهنگی است که توسط آن حضرت و یارانش انجام می گیرد. مسائلی از قبیل رشد عقلی مردم در عصر ظهور، نوع مخالفان امام، اهداف امام، کارکردهای امام، انتظارات امامان شیعه از قیام حضرت مهدی علیه السلام، کشتن رهبران و تقویت کنندگان فساد و گم راهی، تلاش خستگی ناپذیر امام و یاران او و گفتمان ادیانی، همه از مؤیدات این نظریه است.
با توجه به اینکه امام زمان علیه السلام به عنوان جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله و با هدف گسترش دین اسلام قیام می کنند و سیره شان همان سیره رسول خدا و ابزار موفقیتشان نیز همان ابزارهای موفقیت رسول خداست، همان گونه که حرکت رسول خدا با تحول فرهنگی آغاز شد و گسترش یافت، قیام امام زمان علیه السلام نیز با تحول فرهنگی آغاز می شود و در سراسر زمین نهادینه خواهد شد. این مقال با تحقیق در منابع دینی، بر تایید دیدگاه دوم پرداخته است. روش پژوهشی نیز توصیفی، اسنادی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p553863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!