بررسی تظاهرات بیماری کاوازاکی در بیمارستان امام خمینی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
بیماری کاوازاکی یک واسکولیت سیستمیک است که بیشتر در کودکان کمتر از 5 سال بروز می کند. مهم ترین عارضه این بیماری عوارض قلبی و عروقی بوده که تجویز به موقع (10 روز اول بیماری) ایمنوگلوبولین وریدی می توان تا حدودی مانع از عوارض قلبی و عروقی شد. با توجه به نبودن هیچ مطالعه ذر آذربایجان غربی، ما در این بررسی، پرونده تمام بیماران بستری در مدت 7 سال در ارومیه را بررسی کردیم. که شامل گزارش های بالینی و عوارض و علایم بسیار نادر که در سایر مطالعات کشوری کمتر مطالعه شده است گزارش کرده ایم.
موارد و
روش کار
در مطالعه کلیه بیماران بستری شده در بیمارستان امام خمینی ارومیه از سال 1378 تا 1384 بررسی شدند. روش بررسی گذشته نگر توصیفی براساس پرونده بود. تعداد کل بیماران 42 نفر و تشخیص بیماری براساس منابع بوده است. معیارهای تشخیصی شامل تب طول کشیده بیشتر از 5 روز و سایر علایم شامل بثورات پوستی، کونژنکوتیویت غیرچرکی دو طرفه، لنفادنیت گردنی، علایم مخاطی و تغییرات در اندام ها استوار بود. بیمارانی که معیارهای کامل را نداشتند (تب + چهار علامت بالینی) و سایر علل رد شده بودند به عنوان موارد آتیپیک محسوب شدند. بیماران از نظر سن، جنس و فصل بروز بیماری، علایم بالینی (ذکر شده در بالا)، آزمایشگاهی، ((ESR، CRP تعداد لکوسیت ها، تعداد پلاکتها، ولکوسیتوری و عوارض و علایم کمتر شایع بیماری بررسی شدند.
یافته ها
محدوده سنی بیماران از 60 روزگی تا 13 سالگی بوده که 52% دختر و 48% پسر بوده اند. بیشترین شیوع فصلی مربوط به زمستان با 36% و پاییز با 33% بوده است. از نظر علایم بالینی غیر از تب که در تمامی بیماران مشاهده شد، راش جلدی در 93%، آدنوپاتی شاخص گردنی در 64% تغییرات در اندام ها 62% و کنژنکتیویت غیرچرکی دو طرفه در 73% و تغییرات مخاطی دهان و لب ها در 86% موارد دیده شد. عوارض قلبی در 12% کودکان دیده شد. و 78% کودکان لکوسیتوز داشتند و 90% کودکان ESR بیشتر از mm 50 داشتند و در این مطالعه عوارض نادر تر مثل مننژیت آسپتیک، گانگرن اندام ها، التهاب کیسه صفرا، اوتیت میانی، هپاتیت و نارسایی کلیه نیزگزارش شده است.
بحث: در این مطالعه مشخص شد که ضایعات جلدی به طور شاخصی از سایر مطالعات در بیماران ما بیشتر بوده است و هم چنین عوارض قلبی به نحو چشمگیری کمتر از سایر مطالعات بوده است. هم چنین در این مطالعه عوارض بسیار نادری مثل نارسایی کلیه و کار نکردن اندام ها گزارش شد
زبان:
فارسی
در صفحه:
236
لینک کوتاه:
magiran.com/p574959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!