بررسی اثر مکمل کلسیم + ویتامین D بر میزان لپتین سرم، ترکیب و میزان چربی بدن در دیابتی های نوع II: کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

در صورت وجود وزن فزونی، بدن انسولین را به خوبی مورد استفاده قرار نمی دهد. گفته می شود کمبود لپتین سرمی با افزایش استعداد به عفونت ها وابستگی دارد. این بررسی جهت روشن ساختن اثر دریافت کلسیم تکمیلی بر روی میزان لپتین سرم، کامپوزیته و آدیپوزیته بدن در بیماران دیابتی های نوع II پایه ریزی شد.

مواد و روش کار

نمونه ها از بیماران دیابتی نوع II برگزیده شدند (53= n) و به مدت 13 تا 14 هفته به 28 نفر از آنها کلسیم (1000 میلی گرم در روز) و ویتامین D (IU 400 در روز) و به 25 نفر دارونما داده شد. برنامه غذایی نمونه ها به وسیله پرسشنامه یادآمد 24 ساعته بررسی شد. وضعیت ترکیب بدن و میزان آدیپوزیته به وسیله BIA و فاکتورهای خونی شامل میزان کلسیم یونیزه سرم و لپتین سرم در هر سه گروه اندازه گیری شد. تغییرات متغیرهای مورد بررسی در قبل و بعد از مداخله آزمون گردید.

یافته ها

در گروه دارونما، تفاوت معنی داری در میانگین های قبل و بعد از مداخله دیده نشد. ولی در گروه Ca+D، لپتین سرم دچار افزایش معنی دار شد. از سوی دیگر میزان درصد چربی بدن دچار افزایش معنی دار و درصد آب بدن دچار کاهش معنی داری شدند. کلسیم یونیزه سرم، وزن بدن، دور کمر، نمایه توده بدن و توده بی چربی بدن تفاوت معنی داری را در طول مداخله نشان ندادند. هم چنین میزان انرژی دریافتی نمونه ها در هر دو گروه، در مدت مداخله تفاوت معنی داری نشان نداد ولی میزان فعالیت بدنی در گروه Ca+D کاهش معنی داری یافته بود. حال آنکه این تفاوت در گروه دارونما معنی دار نبود.

بحث و نتیجه گیری

پژوهش حاضر، موثر بودن مکمل کلسیم+ ویتامین D بر سطح سرمی لپتین در بیماران دیابتی نوع II در جهت افزایش میزان لپتین سرم دست یافته است. از این رو، این پژوهش می تواند مدرکی برای سودمندی مکمل کلسیم به دیابتی های نوع II به شمار آید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
242
لینک کوتاه:
magiran.com/p574960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!