معرفی زنبورهای گالزای بلوط (Hymenoptrera: Cynipidae) وپارازیتوئیدهای درون گالی روی بلوط Quercus brantii در مناطق جنوبی زاگرس

چکیده:
شناسایی عوامل گالزای درختان بلوط که از تنوع گونه ای بالایی برخوردارند تاکنون در مناطق وسیعی از کشور انجام شده، اما لزوم انجام تحیقات تکمیلی را در این خصوص می طلبد. مقاله حاضر برگرفته از طرح تحقیقاتی جمع آوری و شناسایی حشرات گالزای درختان بلوط حاشیه جنوبی نوار زاگرس بوده که به صورت زیرپروژه طرح ملی و در دواستان فارس و خوزستان طی سالهای 1384 لغایت 1385 اجرا گردید. در این تحقیق علاوه بر مطالعه عوامل گالزای درختان بلوط بخصوص زنبورهای خانواده Cynipidae، عوامل پارازیت و همچنین حشرات همسفره با این عوامل گالزا جمع آوری و شناسایی گردیدند. دراین مطالعه مناطق مورد بررسی عبارت از: سپیدان، قائمیه و نورآباد دراستان فارس و باغملک، مسجد سلیمان و اندیمشک در استان خوزستان بودند. نمونه برداری هردوهفته یکبار انجام و گال های جمع آوری شده به آزمایشگاه منتقل گردیدند. گال های جمع آوری شده بر اساس شکل ظاهری یکسان به ظروف پرورش منتقل و پس از خروج حشرات کدگذاری و جهت شناسایی دقیق به مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ارسال گردیدند. در مجموع 7 گونه زنبور گالزا از خانواده Cynipidae به نامهای Aphelonyx persica، Dryocosmus Israeli، Neuroterus saliens، Neuroterus lanuginosus، Pseudoneuroterus macropterus، Dryocosmus tavakolli و Dryocosmus mikoi روی میزبان بلوطی ایرانی Quercus brantii در مناطق مورد بررسی جمع آوری و شناسایی گردیدند. همچنین تعداد 9 گونه زنبورپارازیتوئید متعلق به 6 خانواده مختلف از بال غشائیان از گالهای جمع آوری شده جداسازی و شناسایی گردیدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p582241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!