تعیین آنتی بادی های آنتی اسپرم قبل و بعد از عمل جراحی در بیماران مبتلاء به واریکوسل

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
واریکوسل شایع ترین علت ناباروری در مردان بوده که با مکانیسم های متعددی در ایجاد ناباروری نقش دارد. از جمله علل ایمونولوژیک درایجاد ناباروی، آنتی اسپرم آنتی بادی (ASA) می باشد. هدف از این مطالعه تعیین سطح آنتی اسپرم آنتی بادی در سمن و سرم مردان مبتلا به واریکوسل قبل و بعد ازعمل واریکوسل می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمائی 60 بیمار مبتلا به واریکوسل که اندیکاسیون عمل جراحی واریکوسل داشتند انتخاب و در آنها ارزیابی عیار ASA در سرم و در سمن قبل و بعد از عمل جراحی انجام شد. اندازه گیری ASA به صورت مستقیم و غیر مستقیم به روش SPERM.MAR.TEST انجام گردید و مقداربالای 15درصد مثبت تلقی گردید.
یافته ها
درآنالیز سمن بعد از عمل جراحی، در هر سه پارامتر تعداد، موتیلیتی و مورفولوژی بهبودی دیده شد که در این بین تغییرات حاصل در تعداد و موتیلیتی از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0 > P). در13درصد سرم ومایع سمن بیماران قبل ازعمل جراحی سطح ASA مثبت بوده و سطح ASA 3 ماه بعد از عمل جراحی در15 درصد موارد در سمن و21درصد در سرم مثبت بود که از لحاظ آماری تفاوت بین ASA سرمی قبل از عمل و ASA سرمی بعد از عمل معنی دار بود (031/0 = P) با این وجود، تفاوت در سمن قبل و بعد از عمل، معنی دار نبود (772/0= P). پارامترهای سمن بعد از عمل، در در مقایسه بین دو گروه ASA مثبت با گروه ASA منفی فقط در موتیلیتی تفاوت معنی دار نشان داده شد (035/0 =P). در افراد با ASA منفی قبل از عمل، سطح ASA در 48 بیمار بین 15-5 درصد بود که روی پارامترهای سمن اثری نداشت.
نتیجه گیری
براساس این یافته واریکوسلکتومی ممکن است در عده ای از افراد سبب مثبت شدن ASA بعد از عمل در سرم گردد ولی در مقایسه با افرادی که بعد از عمل ASA سرمی منفی داشتند به استثنای کاهش موتیلیتی،تغییر دیگری ایجاد نمی نماید. با توجه به عدم تاثیر واریکوسلکتومی بر روی ASA در سمن، واریکوسلکتومی روی باروری مردان مبتلا به واریکوسل آثار نامساعدی ایجاد نمی نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p588582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!