مقایسه ریزنشت Mineral trioxide aggregate سفید و خاکستری به عنوان ماده پرکننده انتهای ریشه

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
یکی از مواد رایج پر کننده انتهای ریشه Mineral Trioxide Aggregate، MTA است که کاربردهای گوناگونی در اندودنتیکس دارد. هدف از این مطالعه مقایسه ریز نشت MTA سفید و خاکستری به عنوان مواد پر کننده انتهای ریشه بود.
روش بررسی
50 دندان تک کانال به دو گروه آزمایشی 20 تایی و دو گروه کنترل مثبت و منفی 5 تایی تقسیم شده اند. پس از پاکسازی، شکل دهی، پر کردن کانالها و قطع 3 میلی متر انتهای ریشه، حفرات 3 میلیمتر در انتهای ریشه تعبیه و در دو گروه های آزمایشی به ترتیب MTA سفید و خاکستری قرار داده شد. در گروه های کنترل مثبت و منفی ماده ای قرار داده نشد. در گروه کنترل منفی تمامی سطوح دندان با لاک پوشیده شد. در گروه کنترل مثبت و گروه های آزمایشی تمامی سطوح دندان به جز ناحیه اپیکالی با لاک پوشانده شد. پس از انجام مراحل آزمایش نفوذ رنگ، مقدار ریز نشت با استفاده از استریو میکروسکوپ در بزرگنمایی 16× با دقت 1/0 میلیمتر اندازه گیری و پس از محاسبه میانگین و انحراف معیار از آزمون ANOVA با سطح معنی داری 05/0 P جهت پردازش داده ها استفاده شد.
یافته ها
مقدار ریز نشت در گروه کنترل منفی صفر و در گروه کنترل مثبت 3 میلیمتر بود. در گروه MTA سفید میانگین ریز نشت 5/0 میلیمتر و در گروه MTAخاکستری 3/0 میلیمتر بود. تفاوت ریز نشت بین دو گروه آزمایشی معنی دار نبود (14/0= P)
نتیجه گیری
در این مطالعه بین ریز نشت اپیکالی MTA سفید و خاکستری وقتی که به عنوان ماده پر کننده انتهای ریشه استفاده می شود، تفاوت معنی داری وجود نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p600834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!