توافق دستیاران روانپزشکی در تشخیص گذاری محورIV روانپزشکی براساس طبقه بندی DSM-IV

چکیده:
تشخیص مشکلات محیطی و اجتماعی در بیماران روانپزشکی، به دلیل نقش مهمی که در ایجاد و یا تشدید بیماری های روانپزشکی ایفا می کند، حائز اهمیت است. مطالعه حاضر به قصد ارزیابی توافق دستیاران روانپزشکی در تشخیص مشکلات محور IV روانپزشکی براساس DSM-IV (که به تشخیص مشکلات روانی – اجتماعی و محیطی اختصاص دارد) اجرا گردید.
در جریان این مطالعه 117 بیمار در جلسات روزانه گزارش صبحگاهی بیمارستان روانپزشکی تبریز مورد مصاحبه قرار گرفتند و بطور جداگانه توسط دستیاران حاضر، از نظر وضعیت روانی و تشخیص های اولیه مطرح برای آنها در محور IV، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته های بدست آمده از مجموع این ارزیابی ها با روش های آماری توصیفی و تحلیلی مورد سنجش قرار گرفتند.
نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که توافق دستیاران در ارزیابی مشکلات محیطی و اجتماعی کم است(22/0= ICC). هیچیک از عوامل فردی بیمار توجیه کننده اختلاف تشخیصی در بین دستیاران نبود. جنس دستیار و آشنایی وی با زبان آذری در تعیین تفاوت تشخیصی مهم برآورد گردیدند؛ به این ترتیب که توافق در دستیاران زن بیش از دستیاران مرد و در دستیاران آذری زبان بیش از دستیاران فارس زبان بود. همچنین هیچیک از اجزاء بررسی وضعیت روانی قادر به توجیه تفاوت در تشخیص گذاری نبودند. تشخیص گذاری در محورهای I و III در توجیه اختلاف تشخیصی، مهم برآورد گردیدند.
بطور کلی از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که تشخیص مشکلات روانی – اجتماعی و محیطی در بیماران روانپزشکی، از پایایی خوبی برخوردار نیست و این امر بازنگری تشخیص گذاری های این محور را ایجاب می کند
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p617086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!