تاثیر برنامه بازتوانی قلبی فاز 1 بر میزان اضطراب بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درمان های جراحی یکی از اضطراب آورترین وقایعی است که ممکن است در زندگی هر فرد رخ دهد. در اعمال جراحی قلب با توجه به خطرات و عوارض، اضطراب در سطح وسیع تری خود را نشان می دهد. اهمیت اضطراب در بیماران نامزد جراحی قلب لزوم پیشگیری از وقوع و استفاده از روش های کاهنده اضطراب را مورد تاکید قرار می دهد. این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر برنامه بازتوانی قلبی فاز 1 بر اضطراب بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر صورت گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی بالینی است که در آن 60 نفر از بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر بستری در بخش های قلب و جراحی قلب بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای ویژگی های شرکت در پژوهش بودند، به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده و به صورت تخصیص تصادفی در یک گروه تجربه و یک گروه شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و بیماری و پرسشنامه استاندارد شده Spiellberger بود. پژوهش طی سه مرحله صورت گرفت: ابتدا در زمان بستری سطح اضطراب هر دو گروه (تجربه و شاهد) بررسی شد. در مرحله دوم برای گروه تجربه برنامه بازتوانی فاز 1 قلبی (شامل انجام تمرینات ورزشی، انجام فعالیت های روزانه) اجرا شد. در مرحله سوم، در گروه تجربه بحث و گفتگو با بیمار در مورد شرایط قبل، حین و بعد از جراحی انجام گرفت. مراقبت ها برای گروه شاهد صرفا به صورت معمول بخش انجام گرفت. پس از اجرای مداخله (عصر روز قبل از عمل) و در زمان ترخیص، مجددا سطح اضطراب همه بیماران (تجربه و شاهد) بررسی شد. و در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون تی، مجذور کای و فریدمن و نرم افزار SPSS v.13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش بیانگر آن است که دو گروه از نظر مشخصه های جمعیت شناختی و سطح اضطراب زمان بستری همگن بودند. در گروه تجربه، بعد از اجرای بازتوانی، میزان اضطراب کاهش معناداری داشت (001/0p<). همچنین بین میزان اضطراب دو گروه بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری دیده شد (015/0=.(p در زمان ترخیص نیز بین میزان اضطراب دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (038/0=p).
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که اجرای فاز 1 بازتوانی قلبی در بیماران نامزد جراحی بای پس عروق کرونر سبب کاهش اضطراب این بیماران شده است. بنابراین می توان استفاده از روش یاد شده را در این گونه بیماران توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p618980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!