علل قطع درمان، در بیماران مبتلا به سل ریوی استان خراسان

پیام:
چکیده:
مقدمه
شناسایی عوامل موثر بر قطع یا تا خیر درمان در بیماری هایی نظیر سل، اهمیت بسیار زیادی داشته، آشنایی با آنهامی تواند سبب بهبود استراتژی های درمانی و تدوین روش های آموزشی مناسب برای بالا بردن سطح آگاهی افراد مبتلا به این بیماری ها گردد.
روش کار
در این مطالع ه گذشته نگر توصیفی، کلیه پرونده های پزشکی مربوط به بیماران مبتلا به سل ریوی که طی سالهای 1382 لغایت 1384 به مرکز بهداشت شماره 2 شهرستان مشهد مراجعه کرده و تحت درمان ضد س ل قرار گرفته بودند، بررسی گردید و متغیرهای سن، جنس، ملیت، پیامد درمان، و علل قطع یا تا خیر درمان استخراج شده و با روش های آمار توصیفی ارزیابی گردید.
نتایج
تعداد کل بیماران مورد مطالعه 659 مورد بود، که از این تعداد 534 مورد (81 %) مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت و 12 مورد (19 %)، به سل ریوی اسمیر منفی مبتلا بودند. درمان ضد سل در 43 بیمار (8%) از 534 بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت، با قطع یا تا خیر مواجه شده بود که علل قطع درمان عبارت بودند از: مرگ بیمار در نتیجه سل 0%)، مشکلات شنوایی و سرگیجه / 3%)، هپاتیت دارویی (11 بیمار، 2%)، احساس بهبودی (2 بیمار، 37 / 20 بیمار، 7)0%)، و تشدید نارسایی کلیه / 0%)، پورپورا (1 بیمار، 19 / 0%)، سل مقاوم به چند دارو، (2 بیمار، 37 / 2 بیمار، 37)438 بیمار (82 %)، بهبود کامل داشتند.. (%0/ 2 بیمار، 37)
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهدکه هپاتیت ناشی از داروهای ضد سل شایعترین علت قطع و یا تا خیر درمان به عنوان روش ارجح درمان، حمایت می کنند. تلاش، DOTS می باشد. همچنین مطالعه حاضر از تاثیر و کار آیی به منظور افزایش آگاهی بیماران در مورد ماه یت بیماری سل و چگونگی درمان آن در ابتدای شروع درمان، و نیز در فواصل منظم طی درمان، می تواند به عنوان یک استراتژی مهم در کنترل بیماری و به حداقل رساندن موارد قطع درمان، به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p626476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!