اثر آنتی اکسیدانی عصاره دانه هویج و نقش حفاظتی آن در موش صحرایی دریافت کننده جنتامایسین

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
نشان داده شده که روغن دانه هویج دارای ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن بالایی می باشد که نشانگر ذخیره بسیار مناسب آنتی اکسیدانتهای طبیعی در دانه یاد شده است. به همین ترتیب ظرفیت خنثی نمودن رادیکالی و توانایی بالای این عصاره در محافظت لیپیدهای غشاء، DNA و پروتئین ها در مقابل رادیکالهای آزاد در شرایط آزمایشگاهی گزارش شده است. هدف از این مطالعه نشان دادن تاثیر عصاره دانه هویج برروی میزان پراکسیداسیون لیپیدی، ظرفیت آنتی اکسیدانت و سطح پاراکسوناز پلاسمائی در رت و نقش حفاظتی آن در مقابل استرس اکسیداتیو القاء شده بوسیله جنتامایسین می باشد.
روش بررسی
چهل رت نر بالغ بطور تصادفی به 5 گروه هشت تایی تقسیم شدند. گروه اول (کنترل) روزانه نیم میلی لیتر محلول دی متیل سولفواکسید، گروه دوم روزانه نیم میلی لیتر محلول دی متیل سولفواکسید حاوی mg/kg 200 عصاره، گروه سوم روزانه نیم میلی لیتر محلول دی متیل سولفواکسید حاوی mg/kg 400 عصاره، گروه چهارم روزانه نیم میلی لیتر محلول دی متیل سولفواکسید حاوی mg/kg400 عصاره همراه با mg/kg 5 جنتامایسین و گروه پنجم نیم میلی لیتر محلول دی متیل سولفواکسید همراه با mg/kg 5 جنتامایسین به مدت 24 روز به صورت داخل پریتوانی دریافت نمودند. یک روز بعد از آخرین تزریق، از تمامی حیوانات خونگیری بعمل آمد. برای بررسی پراکسیداسیون لیپیدی در پلاسما مالون دی آلدئید با استفاده از واکنش تیوباربیتوریک اسید اندازه گیری گردید. میزان آنتی اکسیدانت تام، میزان فعالیت پاراکسوناز و آریل استراز پلاسما با روش های استاندارد اندازه گیری شدند.
یافته ها
سطح پلاسمائی آنتی اکسیدان در گروه سوم بیشترین و در گروه پنجم کمترین مقدار بد ست آمد. هم چنین اختلاف معنی داری بین غلظت آن در گروه دوم و چهارم با گروه کنترل مشاهده نشد. میانگین غلظت پلاسمایی مالون دی آلدئید برابر 11/0 ±3/2، 10/0± 1/2و 15/0± 4/3 نانو مول در میلی لیتر به ترتیب در گروه کنترل، گروه سوم و گروه پنجم محاسبه گردید که بررسی های آماری اختلاف معنی داری را ما بین گروه پنجم و سایر گروه ها نشان داد. سطح فعالیت آنزیم پاراکسوناز در گروه سوم افزایش و در گروه پنجم کاهش، در حالی که تغییر معنی داری در گروه های دوم و چهارم نسبت به گروه کنترل مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
مصرف عصاره دانه هویج به میزان mg/kg/day 400 با افزایش سطح آنتی اکسیدانتهای خون و بالابردن میزان فعالیت پاراکسوناز، پراکسیداسیون لیپیدها را کاهش و استرس اکسیداتیو را مهار می کند. همچنین این عصاره اتانولی نقش حفاظتی مناسبی در مقابل ترکیبات توکسیک و آپوپتیک ایفا می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p632264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!