بررسی خود کار آمدی درک شده زایمان در زنان باردار

پیام:
چکیده:
زمینه
خود کار آمدی شامل ارزیابی فرد از توانایی خودش برای مقابله با موقعیتهای پر استرس و اجرای رفتارهای ضروری خصوصا در مقابله با درد زایمان می باشد. درک خود کار آمدی قبل از یک رویداد پیش بینی می کند آیا افراد در مقابله با موقعیت تلاش خواهند کرد و چه مدت تلاش تداوم می یابد. تحقیقات نشان می دهد زنانی که خود کار آمدی پایین دارند انجام زایمان طبیعی را امری دست نایافتنی دانسته و ترس بالایی را در طی بارداری تجربه می کنند. با توجه به اهمیت خود کار آمدی در انتخاب روش زایمان طبیعی و غلبه بر ترس زایمان تعیین میزان خود کار آمدی در زنان باردار در طی بارداری ضروری می باشد تا بر اساس آن بتوان مداخلات آموزشی مناسب را به منظور ارتقای خود کار آمدی مقابله با درد زایمان طرح ریزی کرد.
روش کار
به منظور تعیین خود کار آمدی از پرسشنامه خود کار آمدی زایمان و نگرش به زایمان استفاده گردید. بعد از انجام تغییرات لازم، این پرسشنامه برای 176 زنان باردار نخست حامله و چند زای مراجعه کننده به کلینیک های مراقبت های بارداری 5 بیمارستان دولتی آموزشی زنان و زایمان که بطور تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. به منظور تعیین همسویی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و به منظور تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید.نتایج یافته های این تحقیق نشان داد که پرسشنامه خود کار آمدی زایمان از همسویی درونی بالایی 91-84. برخوردار است. بین انتظار پیامد زایمان و خود کار آمدی فاز فعال لیبروفاز دوم لیبر ارتباط معنی داری آماری مشاهده گردید در هر دو مورد (P<0.001).
نتیجه گیری
این مطالعه نقش خود کار آمدی زایمان را به عنوان عامل اساسی در رفتار مقابله با درد زایمان تایید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p637819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!