بررسی سرولوژی و ملکولی آلودگی به ویروس آنفلوانزای طیوری H9N2 در کارکنان صنعت طیور

پیام:
چکیده:
مقدمه
ویروس انفلوانزای H9N2 یکی از ویروسهایی است که بیماریزایی کم داشته و در سال 1999 باعث بیماری در دو دختربچه 1 و 4 ساله در هنگ کنگ شد. با وجود اینکه این ویروس در سطح وسیعی از پرندگان شیوع دارد اما گزارشات کمتری از عفونت انسان با این ویروس وجود دارد. این مطالعه به منظور بررسی وجود و یا عدم وجود آلودگی در کارکنان مرتبط با صنعت طیور در ایران مثل کشتارگاه ها، مرغداری ها موسسه واکسن سازی رازی و کلینیکهای طیور انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی، در سال 1385 در مرغداری های کشور انجام شد. نمونه های سرم و سوآب گلو و بینی از کارکنان کشتارگاه، مرغداری ها، کلینیکهای طیور و موسسه رازی جمع آوری شد. جهت جلوگیری از مثبت و منفی کاذب شدن نتایج آزمون HI سرمها را به ترتیب با روش تریپسین- پریودات و گلبول قرمز متراکم هضم گردید. تست RT-PCR(Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction) جهت تکثیر ژنهای HA و NP ویروس انفلوانزای H9N2 انجام شد
نتایج
از 148 نمونه سرمی، 2 و 17 نمونه به ترتیب دارای عیار HI: 1/160 و HI: 1/40 برای آنتی بادی ضد ویروس H9N2 بودند. بالاترین تیتر مربوط به کارکنان کشتارگاه می باشد. هیچ ویروسی با روش RT-PCR تشخیص داده نشد.
نتیجه گیری
مثبت شدن آنتی بادی ضد H9N2 نشان دهنده تغییر توانایی ویروس به سمت آلوده کردن بافت اپی تلیال نای انسان می باشد. وجود بالاترین تیتر در کارکنان کشتارگاه نشان دهنده آن است که جهت عفونت زایی ویروس، نیاز به تماس نزدیک با طیور و فضولات آنها می باشد. به همین منظور، ویروس جهت سازگاری با بدن انسان و محسوب شدن به عنوان یک ویروس انسانی واقعی، نیاز به گردش بیشتر در بین جمعیتهای انسانی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p670228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!