مقایسه ی میزان تفاوت بین رفرکشن سیکلوپلژیک و غیر سیکلوپلژیک در گروه های مختلف سنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هنگام تعیین مقدار عیوب انکساری، تطابق چشم یک عامل مداخله گر محسوب می شود. عمل سیکلوپلژی، به معنی استفاده از یک داروی سیکلوپلژیک به منظور فلج نمودن تطابق، جهت تعیین مقدار دقیق عیوب انکساری چشم است. این مطالعه با هدف مقایسه ی میزان تفاوت بین رفرکشن سیکلوپلژیک و غیر سیکلوپلژیک در گروه های مختلف سنی و نیز بررسی تاثیراحتمالی سه عامل جنس، شغل و نوع عیب انکساری بر میزان این اختلاف انجام شده است.
روش کار
این مطالعه مقطعی با الگوی همبستگی بر200 فرد (400 چشم)، 2-59 ساله، در بیمارستان چشم پزشکی خاتم الانبیاء (ص) مشهد در سال 1387 انجام شد. برای هر بیمار ابتدا رفرکشن غیر سیکلوپلژیک توسط دستگاه اتورفرکتومترTOPCON KR 8800 انجام شد. پس از انجام عمل سیکلوپلژی، رفرکشن سیکلوپلژیک (CR) توسط همان دستگاه صورت گرفت. داوطلبین به شش گروه سنی تقسیم بندی شدند و معادل اسفریک تغییرات عیوب انکساری افراد قبل و بعد از انجام رفرکشن سیکلوپلژیک، با هم مقایسه گردید. همچنین تاثیر متغیرهای جنس، شغل و نوع عیب انکسار بر بروز این تغییرات مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز به صورت پرسشنامه ای تکمیل شد و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین از آزمون های آنوا و تی تست برای بررسی اختلاف و تطابق آزاد شده در دو چشم استفاده شد.
نتایج
نتایج حاصل از معاینه ی400 چشم مورد مطالعه، با میانگین سنی50/15±11/20 نشان داد که مقدار تطابق آزاد شده و نیز میانگین تفاوت رفرکشن سیکلوپلژیک و غیرسیکلوپلژیک، در گروه های سنی مختلف (2-49 سال) تفاوت معنی داری داشت (001/0>p)، تنها در گروه سنی 50-59 سال، قبل و بعد از انجام، اختلاف معنی داری درمیزان عیوب انکساری مشاهده نشد (0.082=p برای چشم راست و 34/0=p برای چشم چپ). مقدار تطابق آزاد شده توسط داروی سیکلوپنتولات، بین دو گروه افراد دوربین و نزدیک بین، در هیچ یک از گروه های سنی اختلاف معنی داری نداشت (10/0p> برای هر چشم). در گروه های سنی مختلف، بین دو جنس مذکر و مونث تفاوت معنی داری از نظر تغییرات عیوب انکساری، قبل و بعد از انجام رفرکشن سیکلوپلژیک، دیده نشد (10/0p>). بین حرفه ی افراد و مقدار تطابق آزاد شده بر اثر سیکلوپنتولات رابطه ای وجود نداشته و این دو از یکدیگرمستقل اند (به ترتیب برای چشم راست و چپ: 45/0=p و20/0=p).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، مقدار تطابق آزاد شده بر اثر داروی سیکلوپلژیک (سیکلوپنتولات)، بین گروه های سنی مختلف تفاوت معنی داری داشته و با افزایش سن کاهش می یابد، به طوری که در سنین 50-59 سال این مقدار بسیار ناچیزمی باشد. همچنین دوربین یا نزدیک بین بودن افراد، جنسیت و حرفه ی آنها تاثیری بر مقدار تطابق آزاد شده بر اثر عمل سیکلوپلژی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p670233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!