بررسی تاثیر دو روش آرام سازی پیشرونده عضلانی و لمس درمانی بر اضطراب و علائم حیاتی و بروز دیس ریتمی های قلبی بیماران تحت کاتتریسم قلبی

چکیده:
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی است که در بیمارستان قلب جماران به منظور بررسی تاثیر دو روش درمانی غیردارویی (لمس درمانی و آرام سازی) بر اضطراب و علائم حیاتی و بروز دیس ریتمی های قلبی بیماران زن تحت کاتتریسم قلبی انجام شده است. 80 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر به روش نمونه گیری مبتنی برهدف و با توجه به ویژگی های واحدهای مورد پژوهش انتخاب شدند که 3 مورد به علل مختلف از مطالعه حذف گردیدند و 77 مورد باقیمانده به صورت تصادفی به سه گروه لمس درمانی (26 نفر)، آرام سازی (26 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. چهار ساعت قبل از انجام کاتتریسم برای گروه 1 روش لمس درمانی به مدت 10-15 دقیقه توسط پژوهشگر که در این زمینه آموزش کافی را دیده و مهارت لازم را کسب کرده بود انجام می شد و گروه 2 نیز به مدت 25-20 دقیقه با استفاده از نوار آرام سازی بنسون، ورزش های آرام سازی پیشرونده عضلانی را انجام می داد.
روش های درمانی در هر 2 گروه 4 بار در طی این 4 ساعت تکرار می شد (به فواصل هر یک ساعت) و در گروه کنترل 3 هیچ گونه مداخله ای انجام نمی شد.
به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه و چک لیست ثبت علائم حیاتی و دستگاه اندازه گیری فشار خون و فرم اضطراب اسپیل برگر (حالت و رگه) و چک لیست مشاهده ای ثبت دیس ریتمی های قلبی حین کاتتریسم استفاده شد.
تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزارهای کامپیوتری SPSS انجام گردید و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هر دو روش لمس درمانی و آرام سازی بر اضطراب موقعیتی واحدهای مورد پژوهش تاثیر معنا داری داشته و اضطرابشان را کاهش داده اند (P=000) ولی بر اضطراب شخصیتی افراد تاثیر معنادار نداشته اند و احتمالا جلسات بیش تری برای مشخص شدن تاثیر آن ها ضرورت دارد.
از طرفی این روش ها بر کاهش فشار خون سیستولیک (P=0/002) و تعداد نبض (P=000) و تعداد تنفس(P=0/0014) بیمار در موقعیت تنش زا مؤثر بوده، آزمون های آماری اختلاف معناداری را نشان داده و نیز توانسته اند موجب کاهش بروز دیس ریتمی قلبی (سینوس تاکیکاردی) در حین کاتتریسم گردید (P=0/005). هم چنین مدت انجام کاتتریسم در گروه 1 و 2 نسبت به گروه کنترل اختلاف آماری معنا داری را نشان داده است (P=0/003). با استناد به نتایج این پژوهش، لمس درمانی روشی است که می تواند همانند آرام سازی اضطراب بیمار را در اتاق کاتتریسم و در موقعیت های تنش زا کاهش دهد و با کاهش اضطراب، منجر به کاهش فشار خون و نبض بیمار شده، از عوارض کاتتریسم در نتیجه اسپاسم عروقی و تاکی اریتمی های قلبی بکاهد و با توجه به این که در این روش بیمار غیرفعال بوده، محدودیت های روش آرام سازی را در برندارد می توان به عنوان یک روش جایگزین و مناسب در موقعیت های بالینی آن را به کار گرفت و از آثار مثبت این روش درمانی نیز استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p673387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!