بررسی زیر گروه های لنفوسیتهای خون محیطی در بیماران مبتلا به ویتیلیگو

پیام:
چکیده:
مقدمه
ویتیلیگو یک بیماری اکتسابی با شیوع 1 تا 2 درصداست که با از دست رفتن رنگدانه پوستی و به صورت لکه هایی سفید رنگ تظاهر می کند. از نظر هیستولوژی، مهم ترین تغییر در ویتیلیگو نبود ملانوسیت ها در محل اتصال درم و اپیدرم است. مکانیسم های اتوایمیون با یک استعداد ژنتیکی زمینه ای محتمل ترین علت ویتیلیگو است این مطالعه به منظور فهم دقیق تر چگونگی اختلال ایمنی در این بیماران ودر جهت آشکار ساختن بیشتر پاتوژنز بیماری انجام شده است.
روش کار
در این مطالعه که به روش مورد شاهدی انجام شد،29 بیمار مبتلا به ویتیلیگوکه در عرض شش ماه گذشته هیچ گونه درمانی دریافت نکرده بودند به علاوه21 فرد شاهد سالم ارزیابی شدند.از تمام افراد مورد مطالعه پس از کسب شرح حال ومعاینه کامل چهار میلی لیتر خون گرفته شد.خون حاصله پس از انجام شمارش مطلق لکوسیتی به روش فلوسیتومتری با اندازه گیری مارکرهای سطحی CD3،CD4،CD8،CD19،CD16،CD56،CD25 بررسی شد و درصد گروه های مختلف لنفوسیتی یعنی کل لنفوسیت های T، لنفوسیت های T یاریگر و سیتوتوکسیک، لنفوسیت هایB، سلول های کشنده طبیعی وسلول های تنظیم کننده ایمنی در خون این بیماران مشخص شد. سپس این مقادیردر زیر گروه های بالینی مختلف بیماری ویتیلیگو با یکدیگر و افراد شاهد مقایسه گردید.اطلاعات حاصله با کمک نرم افزار SPSS ویرایش 5/11 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج
میزان مطلق کل لنفوسیت های T، سلول های T سیتوتوکسیک، لنفوسیت های ‍CD25+ و لنفوسیت های Bدر افراد مبتلا به ویتیلیگوی ژنرالیزه به شکل معنی داری بالا تر از افراد مبتلا به ویتیلیگوی لوکالیزه بود. همچنین میزان سلول های CD25+ هم در افراد مبتلا به ویتیلیگوی ژنرالیزه و هم ویتیلیگوی پایدار به شکل معنی داری بالا تر از گروه شاهد بود و با لا خره میزان کل لنفوسیت ها در افراد مبتلا به ویتیلیگوی لوکالیزه نسبت به گروه شاهد به شکل معنی داری کاهش یافته بود.
نتیجه گیری
یافته های حاصله نشان دهنده اختلال ایمنی سلولی در بیماری ویتیلیگو است. احتمالا نقص سیستم مرکزی تنظیم کننده ایمنی سلولی در ایجاداین اختلال نقش دارد. افزایش سلول های CD25+ یا سلول های تنظیم کننده ایمنی در زیر گروه های بالینی مختلف بیماری نسبت به گروه شاهد به نفع این فرضیه است. با انجام مطالعات گسترده تر بعدی شاید بتوانیم به ایجاد راه درمانی جدید و موثری برای ویتیلیگو که از راه تنظیم ایمنی بدن عمل می کند امیدوار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
198 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p689539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!