شناسایی سویه های اشریشیاکلی حاوی ژن توکسین شیگا در نمونه های اسهال کودکان زیر 5 سال

پیام:
چکیده:
مقدمه
اشریشیاکلی تولید کننده توکسین شیگا(STEC) از باکتری های نوظهور در کشورهای در حال توسعه می باشد که طیف متنوعی از بیماری ها از اسهال تا سندرم اورمی همولیتیک(HUS) را سبب می شود. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی این سویه ها در اسهال کودکان و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها بود.
روش بررسی
300 نمونه مدفوع از اسهال کودکان زیر 5 سال از بیمارستان علی اصغر(ع) شهر تهران جمع آوری و با کمک تست های باکتری شناسی گونه های اشریشیاکلی جداسازی شدند. وجود ژن های توکسین شیگا (stx1/2) با تکنیک PCR (Qiagen) مورد بررسی قرار گرفت. تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه ها با تست آنتی بیوگرام به روش انتشار دیسک 16 آنتی بیوتیک مختلف(MAST) صورت گرفت.
نتایج
از 39 مورد اشریشیاکلی جدا شده، 9 سویه(1/23%) حاوی ژن توکسین شیگا بودند. 4(4/44%) سویه الگوی مقاومت به چند دارو را نشان دادند و 6 سویه(6/66%) حداقل به یکی از آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند. سویه های اخیر همگی به کوتر یموکسازول(SxT) مقاوم بودند.
نتیجه گیری
اشریشیاکلی تولیدکننده شیگاتوکسین(STEC) از عوامل باکتریایی متداول در ایجاد اسهال بویژه در کودکان در کشور ما مطرح بوده و در عین نوظهور بودن این سویه ها، پیدایش سریع و روز افزون سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک های کلاسیک نظیر کوتریموکسازول چندان دور از انتظار نمی باشد. لذا تشخیص دقیق این سویه ها و اصلاح برنامه تجویز آنتی بیوتیک ها در درمان اسهال ناشی از اشریشیاکلی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p692972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!