یافته های بالینی و آنژیوگرافی و نتایج جراحی در فیستول شریانی -وریدی کرونری

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
فیستولهای مادرزادی شریانی – وریدی کرونری1 اگر چه شایع نمی باشند ولی حدود نیمی از آنومالی های عروق کرونری را شامل می شوند. هدف از این مطالعه بررسی یافته های بالینی، محل فیستول و نتایج جراحی در فیستولهای شریانی وریدی کرونری می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه چند کانونی، بیماران دچار تشخیص فیستول شریانی وریدی کرونری در بیمارستانهای شهید رجایی تهران و شهید مدنی تبریز پذیرفته شده بودند انتخاب گردیدند. در تمام بیماران اطلاعات لازم از جمله سن و جنس، علائم بالینی، تغییرات الکتروکاردیوگرافی، علائم رادیوگرافی فقسه صدری، یافته های آنژیوگرافی کرونری و نتایج جراحی گردآوری شد.
یافته ها
در طی سالهای 1385 – 1368، هیجده بیمار مبتلا به CAVF مورد مطالعه قرار گرفتند که 11 نفر مذکر و 7 نفر مونث بودند. محدوده سنی بیماران 3 تا 58 سال بود. 13 نفر از بیماران کمتر از 20 سال و 5 نفر بیشتر از 20 سال سن داشتند. منشاء CAVF در 12 مورد (5/66%) از شریان کرونری راست و در 6 بیمار (5/33%) از شریان کرونری چپ بود. شایع ترین محل تخلیه فیستول، بطن راست (50%) بود. هیچ موردی از فیستول به حفرات سمت چپ قلب وجود نداشت. 2 نفر از بیماران نیاز به عمل جراحی نداشتند. عمل جراحی بستن فیستول در 16 بیمار انجام گردید. در 14 بیمار عمل بستن فیستول با استفاده از پمپ قلبی ریوی و در 2 مورد بدون استفاده از پمپ انجام گردید.
نتیجه گیری
تشخیص فیستولهای شریانی وریدی کرونری نیاز به دقت فراوان دارد. در موارد شک به باز بودن مجرای شریانی باید فیستولهای مادرزادی شریانی – وریدی کرونری بعنوان یک تشخیص افتراقی مهم در نظر گرفته شود. عمل جراحی در موارد فیستولهای مادرزادی شریانی – وریدی کرونری با شانت قابل توجه اندیکاسیون دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p698352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!