غلظت کربن آلی و پتانسیل تشکیل فرآورده های جانبی گندزدایی در آب شرب شبکه توزیع آب تهران در برخی مواقع سال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مواد آلی طبیعی که بر اساس کربن آلی اندازه گیری می شوند، بواسطه واکنش با کلر موجب تشکیل فرآورده های فرعی گندزدایی ((DBPs (Disinfection By-Products) می گردند که سرطان زایی بعضی از این فرآورده های فرعی گندزدایی به اثبات رسیده است. فرآیند های متداول تصفیه آب قادر به حذف کامل مواد آلی طبیعی در آب نمی باشند. در نتیجه علاوه بر تشکیل فرآورده های فرعی گندزدایی، با ورود به شبکه توزیع آب موجب رشد مجدد میکروارگانیسم ها و ایجاد طعم و بو نامطبوع و مشکلات ویژه می گردند. لذا هدف از این مطالعه تعیین غلظت کربن آلی و پتانسیل تشکیل فرآورده های جانبی گندزدایی در شبکه توزیع آب شرب تهران در برخی مواقع سال می باشد.
روش کار
عمل نمونه برداری در طی شش ماه متوالی (شهریور تا بهمن سال 1385) و هر ماه یک نمونه طبق روش استاندارد از چهار نقطه از شبکه توزیع آب شرب تهران انجام گردید. به علت بروز مشکلات امکان نمونه برداری در ماه های گرم سال نبوده است. نمونه ها از نظر pH، UV254(جذب نور فرابنفش درطول موج 254 نانومتر)، EC، DOC و SUVA مورد آنالیز قرار گرفتند.DOC و UV254 به ترتیب توسط دستگاه TOC آنالایزر و اسپکتروفتومتر اندازه گیری شدند.SUVA از نسبت UV254 وDOC محاسبه شد.
نتایج
نتایج اندازه گیری غلظت کر بن آلی محلول در چهار نقطه از شبکه توزیع آب شرب تهران نشان داد که غلظت آنها در تمام نمونه کمتر از 7/0 میلی گرم در لیتر بوده است. حداقل و حداکثر غلظت کر بن آلی محلو ل به ترتیب 12/0و 687/0 میلی گرم در لیتر بود. همچنین میانگین غلظت14/0 ± 3/0 میلی گرم در لیتر بود. میانگین مقدار پارامترSUVA حدود7/0 ± 3/1 بود. غلظت کر بن آلی محلول در شبکه توزیع از تغییرات زمانی خاصی پیروی نمی نمایند.
نتیجه گیری
از نتایج می توان استنباط نمود که تصفیه خانه های آب تهران قادر به حذف کامل مواد آلی نمی باشند. مقدار پارامترSUVA دلالت بر آن دارد که تصفیه خانه های تهران قادر هستند که بخش اعظم مواد آب گریز را حذف نمایند. بنابراین احتمال تشکیل هالواستیک اسیدها بیش از تری هالومتانها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p710072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!