پژوهشی مقایسه ای, در خصوص شدت و فراوانی علایم و نشانه های اختلالهای هیجانی و رفتاری در کودکان و نوجوانان مادران مبتلا به اختلال وسواسی - جبری

چکیده:
زمینه و اهداف
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه فراوانی علایم و نشانه های اختلالات هیجانی و رفتاری در کودکان و نوجوانان مادران مبتلا به اختلال وسواسی - جبری(obsessive - compulsive disorder) و کودکان و نوجوانان مادران سالم انجام گرفت. با توجه به تعامل اثرات ژنتیک و اثرات محیط در سبب شناسی بیماری های روانی فرض بر این بود که میزان اختلالهای هیجانی و اختلالهای رفتاری در کودکان و نوجوانان مادران وسواسی بیشتر از میزان آن در کودکان و نوجوانان مادران سالم است. هدف از پژوهش حاضر این بود که ببینیم آیا محیط تربیتی کودکان و نوجوانان و بخصوص سبک رفتاری توام با وسواس مادر می تواند بهداشت روانی کودکان را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در معرض اختلالات روانپزشکی قرار دهد یا نه.
روش بررسی
تعداد یک صد نفر زن مبتلا به اختلال وسواسی - جبری مراجعه کننده به کلینیکهای تخصصی روانپزشکی درسطح تبریز با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی، انتخاب گردیده و پرسشنامه مخصوص اختلالهای هیجانی و رفتاری برای کودکان و نوجوانان 5 تا 18ساله آنان و توسط مادران آنها تکمیل گردید. از طرف دیگر همین پرسشنامه در مورد کودکان و نوجوانان یک صد نفر زن سالم که در سطح شهر تبریز و به طور تصادفی انتخاب شده بودند، نیز تکمیل گردید و سپس نتایج به دست آمده از چک لیست اختلالهای هیجانی و اختلالهای رفتاری در دو گروه از کودکان مورد مطالعه، با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مقایسه میانگینهای اختلالهای هیجانی در دو گروه از کودکان با استفاده از آزمون- t برای نمونه های مستقل نشان داد که تفاوت معنی داری با P
نتیجه گیری
از این مطالعه نتیجه گرفته می شود که هرچند نمی توان گفت بین وسواس مادر و ابتلای کودکان به اختلالات هیجانی و رفتاری رابطه علت و معلولی وجود دارد اما به نظر می رسد که کودکان چنین مادرانی به مقدار بیشتری در معرض اختلالات هیجانی و رفتاری قرار دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p72235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!