بررسی اثر ترمیمی عصاره آبی والکلی چای سبز بر روند التیام زخم های باز پوست موش های نژاد NMRI

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با آگاهی از محتویات مفیدی که محققان برای چای سبز قائل هستند و وجود زخم های باز پوستی و اهمیت درمان آنها، در این مطالعه اثر عصاره آبی والکلی چای سبز بر التیام زخم باز پوستی در موش نژاد NMRI بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 56 موش نر در 7 گروه شاهد و تجربی (هر گروه 8 نفر)، دوزهای متفاوت 50، 150 و 300Lμ عصاره های آبی والکلی چای سبز را دریافت کردند. پس از بیهوش کردن موش ها، زخم پوستی با پانچ 6 میلی متری در پشت آنها ایجاد شد. از روز اول بعد از ایجاد زخم، عصاره آبی و الکلی چای سبز درگروه های 2 تا 7 در اطراف جایگاه زخم تزریق شد. موش های گروه شاهد روزانه با سرم فیزیولوژی تیمار شدند. سطح زخم و میزان بهبودی زخم در روزهای اول، سوم، پنجم، هفتم، دهم، سیزدهم وپانزدهم بعد از ایجاد زخم اندازه-گیری شد و زمان لازم برای بهبودی کامل زخم بررسی شد. در روزهای 4، 7 و 15، دو نمونه از بستر زخم تهیه شد و میزان فیبروز، التهاب، اپیتلیوم و عروق بستر زخم ارزیابی شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) تحلیل شد و 05/0>p در نظر گرفته شد.
یافته ها
بهبودی زخم در 3 گروه شاهد، آبی و الکلی اختلاف معنی داری با هم نداشت، اما میانگین قطر زخم طی روزهای 1، 3، 5، 7 و 15 در گروه تیمار نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کمتر بود (001/0>p). میزان التهاب، فیبروبلاست و اپی تلیوم در مقادیر 50، 150 و 300Lμ عصاره آبی و الکلی طی روزهای 4، 7 و 15 در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود (001/0>p).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان دادکه عصاره آبی و الکلی چای سبز موجب تسریع فرآیند التیام زخم باز پوست موش می شود و استفاده از عصاره چای سبز ارتباطی به تیمار آبی یا الکلی آن ندارد، در حالی که میزان دوز تزریقی بالاتر (300 Lμ) در شکل دهی زخم ارزشمند است.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p755236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!