اثرات درمانی دسموپرسین خوراکی در مردان با تکرر ادرار شبانه

پیام:
چکیده:
مقدمهتکرر ادرار شبانه که به طور شایع با پیری دیده می شود می تواند به دلایل مختلف باشد که از علل بسیار شایع آن بزرگی خوش خیم پروستات و کاهش تولید (یا رهایی) وازوپرسین شبانه، دیابت ملیتوس و افزایش مصرف مایعات و... است. بهبود علائم انسدادی با تجویز آلفا بلوکرها و مهارکننده های آلفا ردوکتاز نزد بسیاری از بیماران علائم ادراری بهبود یافته ولی در تعدادی تکرر ادرار شبانه همچنان ادامه دارد. در این بررسی به اثر درمانی وازوپرسین خوراکی به اینگونه تکرر ادرار شبانه پرداخته می شود.
روش کار این مطالعه توصیفی به صورت مداخله ای بر 23 مرد بالغ (با متوسط سن 5/3±58 سال) که دچار بزرگی خوش خیم پروستات و تکرر ادرار شبانه آزار دهنده بودند در بیمارستان امام رضا از سال 1386- 1388 انجام شد. درمان با دسموپرسین خوراکی هنگام خواب بود. معیارهای خروج از مطالعه شامل عفونت فعال ادراری، سابقه انفارکتوس میوکارد، نارسایی احتقانی قلب، آنژین و هیپوناتومی بودند. به بیماران طی یک دوره تیتراسیون دوز 3 هفته ای، قرصهای دسموپرسین (به مقدار 1/0، 2/0 یا 4/0 میلی گرم) تجویز شد و بعد از یک هفته قطع دارو، دوز موثر دارو برای 6–8 هفته ادامه یافت. پاسخ مثبت بالینی به صورت کاهش مساوی یا بیش از50 درصد در حملات ادرار شبانه تعریف شد. از آزمون های آماری تی و همبستگی پیرسون برای تحلیل آماری استفاده شد.
نتایجهمه بیماران با چنین مداخله دارویی بهبود داشتند. متوسط مدت نشانه ها 62/0±45/3 سال بود. حملات تکرر ادرار شبانه از متوسط 36/0±4 در شب قبل درمان به 28/0±17/1 بعد آن کاهش یافت (0001/0 p<). سطح سرم نیز تغییر قابل توجه داشت (02/0 =p)، اما هیپوناتومی رخ نداد. همچنین همراهی مثبت بین حملات و سن)0001/0p<، 744/0 =r)و نیز همراهی مثبت بین حملات تکرار ادرار شبانه قبل مداخله و پاسخ به درمان (002/0 =p، 618 =r) وجود داشت.
نتیجه گیریقرصهای خوراکی دسموپرسین داروی موثر و به خوبی تحمل شونده ای برای بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات که با تکرر ادرار شبانه آزار دهنده تظاهر می کنند می باشد و می توان آنرا همراه با سایر درمانهای طبی بکار برد. چنین درمانی در بیماران به دقت انتخاب شده موثر و مطمئن خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p758603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!