بررسی اثرسیمواستاتین بر کاهش فشار خون شریانی

پیام:
چکیده:
مقدمه درمطالعات جدید توجه فراوانی به اثرات استاتین غیر وابسته به مهار آنزیم 3 هیدروکسی متیل گلوتاریلA، شده است. هدف از این مطالعه اثر کاهنده فشار خون این دسته دارویی است.
روش کار این مطالعه ای مورد شاهدی به صورت یک سوکور است، که از آذرماه 87 لغایت خرداد ماه 88 در کلینیک شهید مفتح یاسوج انجام گرفته است. یکصد بیمار بدون بیماری قلبی، بدون دیابت، کلسترول LDL بین130-190 و فشار خون شریانی کمتر از90/140به انتخاب خود و بدون اطلاع پزشک تحت درمان با دارو نمایا بیست میلی گرم سیمواستاتین قرار گرفتند. فشار خون شریانی (سیستولی و دیاستولی) آنان پس از ده دقیقه استراحت در حال خوابیده و با استفاده از فشار سنج جیوه ای به صورت ماهیانه و به مدت دو ماه متوالی اندازه گیری گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری من ویتینی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج میانگین فشار خون شریانی در بدو مراجعه درگروه دارونما 123.75/ 87.125 و در گروه استاتین 8/124 روی 81/12 بوده است. استاتین به طور متوسط اما قابل ملاحظه ای یک ماه پس ازمراجعه فشار خون شریانی را کاهش داده است وبه عدد 5/115 روی 9/71 رسانده است (02/0 =p) و در گروه دارو نما به 25/124 روی 25/84 رسید که از لحاظ آماری چندان معنی دار نبوده است (08/0 =p) در ماه دوم پس از مراجعه کاهش فشار خون تنها در میزان فشار سیتولی در گروه استاتین دیده شد و فشار خون دیاستولی یک میلیمتر افزایش یافت و به 7/113 روی 9/72 رسید (5/0 =p). در گروه دارونما میزان فشار خون به 32/128 روی 6/89رسید که کاملا افزایش یافته است.
نتیجه گیری کاهش فشار خون پس از شروع استاتین در بیماران دارای فشار خون طبیعی و بیمارانی که در مرحله پیش فشارخون بوده اند، چشم گیر است. این اثر می تواند نقش مهمی در کاهش خطرسکته قلبی و مغزی و موارد مرگ و میر بیماران مصرف کننده استاتین داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p758606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!