مقایسه تغییرات همودینامیک در القاء بیهوشی و شیوع تهوع و استفراغ بعد از عمل بالله

چکیده:
سابقه و هدف
پروپوفول جدیدترین دارو برای القا و نگهداری بیهوشی است. امروزه مصرف آن به دلیل شروع اثر سریع، مدت اثر کوتاه، داشتن خاصیت ضدتهوع و استفراغ و احساس راحتی بعد از عمل، رو به افزایش می باشد. در این مطالعه تغییرات همودینامیک در القای بیهوشی و شیوع تهوع، استفراغ بعد از عمل با پروپوفول و تیوپنتال سدیم با هم مقایسه می شود.
مواد و روش ها
در این بررسی 100 بیمار کلاس یک انجمن بیهوشی آمریکا (ASA1) بطور تصادفی به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. در هر دو گروه پره مدیکاسیون برحسب وزن، یکسان داده شد. القای بیهوشی در گروه مطالعه با پرپوفول 2 mg/kg و در گروه کنترل با تیوپنتال سدیم 5 mg/kg، انجام شد و به همه بیماران 1.5 mg/kg ساکسینیل کولین تزریق گردید، سپس لوله گذاری داخل تراشه انجام گرفت. ضربان قلب و فشارخون سیستول و دیاستول بعد از پره مد، بعد از القای بیهوشی و دقایق 1 و 5 و 10 بعد از لوله گذاری اندازه گیری و ثبت شد. همچنین بیماران در ریکاوری به مدت یک ساعت از نظر شیوع تهوع و استفراغ تحت نظر بودند.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که تغییرات ضربان قلب با پروپوفول بعد از القای بیهوشی و لوله گذاری داخل تراشه حداقل بوده ولی با تیوپنتال سدیم افزایش یافت که این اختلاف معنی دار بود (P<0.05). بعد از القای بیهوشی افت فشار خون در هر دو گروه وجود داشت که اختلاف بین آنها معنی دار نبود، اما بعد از لوله گذاری در هر دو گروه افزایش فشار خون مشاهده گردید که در گروه تیوپنتال سدیم بیشتر از پروپوفول بوده است (P=0.000). تهوع و استفراغ در ریکاوری در گروه مطالعه یک نفر و در گروه کنترل 3 نفر بود، که از نظر آماری معنی دار نبوده است.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه پروپوفول بهتر از تیوپنتال سدیم از پاسخ همودینامیک ناشی از لوله گذاری داخل تراشه جلوگیری می کند. بنابراین در بیمارانیکه مصرف تیوپنتال سدیم ممنوع است یا در افرادی که حداقل افزایش فشارخون در لوله گذاری مدنظر می باشد، می توان پروپوفول را به جای تیوپنتال استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p76440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!