بررسی نگرش پزشکان وپرستاران نسبت به حضور یکی از اعضای خانواده بیماردر زمان احیا در بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حضور اعضای خانواده بیماران در زمان احیاء قلبی ریوی به محیط احیاء به نگرش کارکنان شاغل در بخش اورژانس وابسته است. کارکنان مراقبتی نگرش های متفاوتی در مورد حضور اعضاء خانواده در هنگام احیاءء قلبی ریوی دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نگرش پزشکان وپرستاران نسبت به حضور یکی از اعضای خانواده بیمار در زمان احیاء در بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی انجام گردید.
مواد وروش ها
در این پژوهش توصیفی120 پرستار به روش سهمیه ای و60 پزشک شاغل در بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسش نامه در مدت 2 ماه جمع آوری گردید. پرسش نامه شامل2 قسمت، قسمت اول مشخصات فردی نمونه ها (پزشک و پرستار) 13 سئوال و سئوالات مربوط به نگرش پزشکان و پرستاران شاغل در اورژانس 31 سئوال بود. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات از روش اعتبار محتوا و برای تعیین پایایی ابزار از آزمون مجدد پس از دو هفته انجام شد. (78/0=r) نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که60 درصد شرکت کنندگان زن، 55 درصد دارای سابقه کاری بین5 -1 سال، 90/43 درصد مجرد، 9/83 درصد در فاصله سنی 35-25 سال بودند. 70 درصد پزشکان و 7/91 درصد پرستاران مطالعه قبلی راجع به حضور یکی از اعضا خانواده در زمان احیاء داشته و 3/53 درصد پزشکان و 7/56 درصد پرستاران تمایلی برای حضور در زمان احیاء قلبی ریوی بیمارشان در زمان احیاء نداشتند. در مجموع با انجام آزمون آماری تفاوت معنا داری بین نگرش پزشکان و پرستاران نسبت به حضور یکی از اعضا خانواده در زمان احیاء قلبی ریوی در زمان احیاء وجود نداشت.2/66 درصد نسبت به حضور یکی از اعضا خانواده در زمان احیاء نظری نداشتند.
نتیجه گیری
یکی از نیاز های اساسی اعضا خانواده و بیمار حمایت شدن در شرایط بحرانی است و یکی از شرایط بحرانی برای آنان احیاء قلبی ریوی می باشد. کارکنان درمانی امکان فرصت حضور در زمان احیاء قلبی ریوی را به یکی از اعضا خانواده باید پیشنهاد کنند و از اعضا خانواده و بیمار حمایت کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p772620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!