بررسی موارد برگشت غیر طبیعی وریدهای ریوی و نتایج جراحی آن در بیمارستان شهید مدنی از سال 75 تا 88

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برگشت غیر طبیعی وریدهای ریوی 1 تا 3 درصد موارد بیماری های مادرزادی قلب را تشکیل می دهد. تصحیح امروزه با مورتالیته و موربیدیته کمی همراه است. انسداد وریدهای ریوی ممکن است در این بیماران به شکل اینترنسیک ویا از عوارض بعد از جراحی باشد. هدف از این مطالعه نتایج جراحی و عوارض بعد از عمل این بیماران می باشد.
روش بررسی
روش این مطالعه، توصیفی است که طی آن کلیه نوزادان و بیمارانی که در بیمارستان کودکان با تشخیص برگشت غیر طبیعی وریدهای ریوی بستری بوده وکلیه بیمارانی که با تشخیص برگشت غیر طبیعی وریدهای ریوی در بیمارستان شهید مدنی جهت جراحی بستری شده بودند وارد این مطالعه شدند. تشخیص بر مبنای اکوکاردیوگرافی و کاتتریسم و در دو مورد سی تی آنژیو همراه کاتتریسم صورت گرفته است. سن موقع عمل جراحی، بیماری های همراه، سندرم، وجود فشار ریه بالا، نوع تیپ برگشت غیر طبیعی وریدهای ریوی، وجود نارسایی قلبی قبل از جراحی، مدت بستری در بخش مراقبتهای ویژه، مدت استفاده از تنفس مصنوعی و نیاز به ونتیلاتور مجدد، نیاز به اینوتروپ بعد از عمل به مدت طولانی، ریتم بعد از عمل و وجود انسداد در وریدهای ریوی قبل و بعد از جراحی این بیماران در پرسشنامه ثبت گردید.
یافته ها
23نفر با تشخیص برگشت غیر طبیعی وریدهای ریوی وارد مطالعه ما شدند. 16 نفر مذکر و 7 نفر مونث بود. 8 نفر آنهاقبل از جراحی فوت کردند. میانگین سن موقع جراحی 2/30±29/36 ماه بود. از 15 نفرکه تحت عمل جراحی قرار گرفتند 8 نفر از تیپ سوپرا کاردیاک بودندکه شایعترین فرم بود. 4 نفر (7/26%) از بیماران عمل شده بعد از جراحی فوت کردند که یک مورد به علت انسداد وریدهای ریوی توام با بیماری بوده است.
نتیجه گیری
تصحیح برگشت غیر طبیعی وریدهای ریوی امروزه با تشخیص به موقع در دوره نوزادی با مرگ و میر کمی همراه است. سن جراحی در این بچه ها بالا بوده که علتش مراجعه این بیماران به کاردیو لوژیست اطفال در سنین بالاتر بوده است. تشخیص و درمان انسداد ورید های ریوی چه به شکل اینترنسیک و چه اکسنتریک در این بیماران حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p779491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!