بررسی فاصله زمانی شروع درد حاد سینه تابستری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی در بیماران مبتلا به سکته قلبی

چکیده:
زمینه و اهداف
در حال حاضر در کشور ایران اولین عامل مرگ و میر، بیماری های قلبی عروقی و در راس آنها بیماری های عروق کرونر می باشد. بیشترین خطری که بیماران با ضایعات عروق کرونر را تهدید می کند سکته قلبی و عوارض ناشی از آن می باشد. حساسترین زمان برای بیمار دچار سکته قلبی، 24 ساعت اول و بویژه چند ساعت اولیه پس از بروز درد حاد سینه می باشد. با توجه به فرهنگ، سنتها و میزان آگاهی جامعه از بروز درد حاد سینه، به نظر می رسد تعدادی از افراد بر اساس تصورشان از درد سینه، درمانهای سنتی را قبل از مراجعه به پزشک انجام می دهند و در صورت تشدید درد به مرکز درمانی مراجعه می نمایند. هدف از این تحقیق بررسی فاصله زمانی از شروع درد حاد سینه تا بستری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی (CCU) در بیماران مبتلا به سکته قلبی می باشد.
روش بررسی
این بررسی یک بررسی توصیفی مقطعی می باشد که بر روی یک صد بیمار ساکن شهرستان تبریز که با تشخیص قطعی سکته قلبی برای اولین بار به بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز مراجعه کرده و در CCU بستری شده بودند انجام شده است. در این تحقیق بیماران از هر دو جنس انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 27 سوال در مورد محل درد، زمان شروع درد سینه، اولین تصور بیمار از درد، اقدام اولیه بیماران، ساعت مراجعه به اولین مرکز درمانی، زمان مراجعه به اورژانس بیمارستان، مدت زمان تاخیر از اورژانس تا انتقال به CCU و... مورد سوال قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج بررسی نشان می دهد که مدت زمان صرف شده از زمان شروع درد سینه تا بستری شدن درCCU، 407 دقیقه معادل (6 ساعت و 47 دقیقه) بوده است. از زمان شروع درد و مراجعه به مرکز درمانی اولیه 162 دقیقه، از مرکز درمانی اولیه تا اورژانس بیمارستان 154 دقیقه و از اورژانس تا بستری درCCU، 91 دقیقه بوده است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد در این مطالعه بیماران ما در هر سه مرحله تاخیر داشته اند که با مطالعه چند مرکزی و فراهم آوردن اطلاعات نسبتا وسیع و شناخت نسبی مشکلات هر سه مرحله، می توان در هر مرحله تاخیر تاثیر گذاشته و مدت زمان تاخیر، مرگ و میر، عوارض و هزینه های سنگین درمان را کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p83294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!