بررسی میزان آندوکاردیت دریچه طبیعی در بیماران قلبی بستری در بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز

چکیده:
زمینه و اهداف
این بیماری به وسیله عفونت میکروبیال آندوتلیوم پوشاننده قلب ایجاد می شود. ضایعات اختصاصی آن وژتاسیونهایی است که معمولا بر روی دریچه ها و گاهی ممکن است در لایه های داخلی قلب نیز ظاهر گردد. مطالعات مختلف در کشورهای پیشرفته شیوع این بیماری را از 1.6 تا 6 در هر 100.000بیمار گزارش کرده اند.
روش بررسی
بررسی حاضر به طور گذشته نگر طی سالهای 1374 الی 1378 در بیمارستان شهید مدنی تبریز انجام گرفته است. پرونده بیمارانی که فاقد معیارهای تشخیصی آندوکاردیت بوده و فقط بر مبنای علایم بالینی تشخیص داده شده بودند، کنار گذاشته شده و تعداد 20 بیمار مبتلا به آندوکاردیت دریچه طبیعی قلب مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات، توسط پرکردن پرسشنامه ای شامل بر اطلاعات دموگرافیک، آزمایشهای خون، نتایج پاتولوژیکی، نتایج اکوکاردیوگرافی و رادیولوژیکی، سندرمهای تب دار، استفاده از آنتی بیوتیک و علایم بیماری جمع آوری شده بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی (نسبتها، درصدها و نمودارها) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند.
یافته ها
بعد از اخذ آمار کامپیوتری از بخش مدارک پزشکی بیمارستان، 20 بیمار مبتلا به آندوکاردیت دریچه طبیعی قلب با سن متوسط 34 سال، شامل 65 درصد زن و 35 درصد مرد انتخاب شدند. تعداد 17 نفر از بیماران کشتهای خونی کامل داشتند. ارگانیسمهای حاصل از کشت خون آنها در مورد استافیلوکوک ارئوس کواگولاز مثبت به میزان 11.76 درصد و دو مورد استرپتوکوک بتا همولیتیک به میزان 11.72 درصد بوده است. در بررسی عوارض قلبی هیچ یک از بیماران دچار انفارکتوس میوکارد و آنژین نبودند. از 20 مورد، 6 مورد عارضه آمبولی، 10 درصد اختلالات ریتمی و 10 درصد بلوک قلبی داشتند. 3 مورد دچار عارضه عصبی بودند و در یافته های رادیولوژیکی در 9 مورد، موارد غیرطبیعی گزارش شده است. بیشترین روش درمان استفاده از آمپی سیلین و جنتامایسین بود. از 20 بیمار 11 مورد تحت عمل جراحی قرار گرفتند. حداقل زمان بستری 6 و حداکثر 94 روز بود. 80 درصد بیماران بهبود یافته و 20 درصد فوت کرده بودند. سه مورد از بیماران دچار آندوکاردیت بروسلایی بودند که با آزمایش رایت تشخیص داده شده بودند.
نتیجه گیری
تب روماتیسمال یک بیماری جهانی است که بیشترین شیوع آن در شرایط اقتصادی ضعیف، جمعیت بیش از حد و زندگی کردن در شرایط زیر استاندارد دیده می شود. چنین شرایطی سبب ترویج انتقال استرپتوکوکهای روماتوژنیک می شود که می توان با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تراکم جمعیت که فاکتور محیطی اساسی وابسته به ایجاد بیماری است و همچنین با استفاده از درمان ضد میکروبی ممکن است روند کاهش تب روماتیسمال را تسریع نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p83295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!